Emelkedtek tavaly a mindennapos kiadások a 19-29 éves korosztályban. Élelmiszerekre a fiatalok 41 százaléka költött többet, ruházati termékekből 31 százalékuk vásárolt nagyobb értékben, műszaki cikkekre pedig 27 százaléknak ment el több pénze 2017-ben, mint egy évvel korábban - derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A 19-29 éves korosztályba tartozó diákok nagy részénél azonban a szórakozás volt az egyik legjelentősebb tétel: 35 százalékuknál nőtt ez erre fordított összeg.
A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H fiatalok jóléti indexe, amely 2017 negyedik negyedévében +15 ponton állt. A kutatásban 300 fiatal vesz részt, az adatfelvétel 2017. november 8-19. között történt.
Többet spórolnának
A fiatalok számottevő része nem csak az elmúlt évben költött többet, hanem a következő időszakban is nagyobb kiadással számol. 40 százalékuk úgy véli, hogy idén ruhákra költ majd többet. A toplistán a második helyre került az utazás: 39 százalékuk az idei nyaralási büdzsé emelkedéséről beszélt, míg 37 százalékuk az élelmiszer-kiadások további bővülésével kalkulál. A válaszadók több mint harmada - 34 százaléka - a lakhatási költségek emelkedését várja. Műszaki cikkekre leginkább a férfiak szánnak többet 2018-ban: 37 százalékuk tervez nagyobb értékben vásárolni műszaki cikket, míg a nőknél ez az arány mindössze 20 százalékos.
A rendszeres fizetéssel rendelkező fiatalok fele érzékelte egyébként 2017-ben a saját nettó fizetése emelkedését. A nettó fizetés változását 43 százalékuk csak kisebb mértékűnek tartotta, 7 százalékuk azonban nagyobb növekedést észlelt.
A kiadások mellett a felmérés a fiatalok megtakarítási hajlandóságát is feltérképezte. Az eredmények szerint a válaszadók 30 százaléka 2017-ben többet tudott megtakarítani, mint egy évvel korábban, amiben a fizetések emelkedésének is szerepe lehet. Igaz, 19 százalékuk kevesebbet tudott csak félretenni, ráadásul az érintettek közel negyede (23 százaléka) egyáltalán nem tudott spórolni. Az aktív keresők - azaz a dolgozó fiatalok – jobban állnak: 38 százalékuk tudta növelni megtakarításait tavaly.
A fiatalok jelentős része tudatosan készül a jövőre: ezt jelzi, hogy 50 százalékuk szeretne idén többet félretenni. Mindössze 6 százalékuk gondolja úgy, hogy kevesebbet tud majd megspórolni. Viszont egyre kevesebben vannak, akik nem terveznek megtakarítani: arányuk 11 százalékra, azaz a felére zuhant a korábbi szintről.