Tizenöt különböző márkájú banán növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgálta meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Hét termék bio, ezek közül három fairtrade minősítésű volt. (A méltányos kereskedelemről itt olvashat részletesebben.) Összesen a 15 termékből 8 esetben volt kimutatható vegyszermaradvány, de mindegyiknél messze a határérték alatti értékek szerepeltek. A vizsgálat során egyértelműen a fairtrade és a bio minősítésű termékek szerepeltek a legjobban, mert ezekben, egy kivételével, egyáltalán nem volt vegyszermaradvány. A több nagyobb szupermarketben is kapható, egy kisbéka képével jelölt Rainforest Alliance minősítésű termékek rosszabb helyezést értek el, mert ezekben a termékben kimutatható volt vegyszermaradvány. Ez azért is szomorú, mert Rainforest Alliance minősítés azt hirdeti magáról, hogy biztosítja a fenntarthatóságot – ezzel szemben még a fogyasztókhoz eljutó termékekben is nyoma van a vegyszerezésnek – állítja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Első helyen 3 Fairtrade és egyúttal bio minősítésű termék végzett 14 ponttal: Ecoké organic (Bio ABC), Ekooké (Culinaris) és a Fairglobe (Lidl), mivel plusz pontot szereztek a bio és fairtrade minősítésért, és nem volt bennük kimutatható szermaradvány.
A lista végén 8 ponttal a Diarén (Penny) és a Costa verde (Spar) termékek végeztek, mivel nem rendelkeztek sem bio, sem fairtrade minősítéssel, és mindkettő húsában kétféle szermaradvány is kimutatható volt. A hét biotermék közül csak egynél találtunk kimutatható növényvédőszer-maradványt. A nyolc, nem bio banánnál hét esetben kimutatható volt valamely hatóanyag. Ezek között szerepel két Rainforest minősítésű termék is. Pozitívum, hogy ezek koncentrációja jellemzően csak kis mértékben haladta meg a kimutatási határt. Többféle hatóanyag együttes kimutatására ugyanabban a termékben csak két esetben került sor – a Costa Verde (SPAR) és a Dairén (Penny Market) márkájú banánok esetén.
A fairtrade termékek egyértelmű társadalmi, gazdasági és szociális hozzáadott értékének ellenére még mindig csak elvétve találunk méltányos kereskedelmi termékeket a magyarországi szupermarketekben. Pedig Magyarországon is van egy növekvő fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidáris szempontok.
A 2017-ben megjelent Tudatos Vásárló Piaci Jelentés is azt mutatja, hogy a 2014-2016 közötti időszakban a méltányos kereskedelem (fairtrade) termékek eladásának mértéke folyamatosan nőtt, de még mindig pici piacról van szó. A vizsgált időszak 3 évében a magyar háztartások 612 millió forintért választottak méltányos kereskedelemből származó élelmiszert.
Az intenzív banánültetvényekkel ellentétben, szerencsére a Fairtrade banánültetvények pozitív példákkal is szolgálnak. A nemzetközi Make Fruit Fair! kampány keretében, a Tudatos Vásárlók Egyesületének Csehországi partnere 2016 nyarán Costa Rica-i és Panamai banánültetvényeken járt és készített riportot. A beszámoló interaktív formában mutatja be a banán-ellátási lánc szereplőinek életét és az ültetvényeken élő munkások mindennapjait.