Hét tipp a téli autóvezetéshez

A téli hónapok kiszámíthatatlan, olykor akár extrém időjárása sok esetben azzal jár, hogy egyetlen autózás során is többféle útviszonyban kell helyt állnunk. A korai sötétedés, a csúszós útburkolat, a hó, az ónos eső, a karácsony előtt megnövekvő forgalom, vagy pusztán az év végi kimerültség akár balesethez is vezethetnek. Az Arval flottakezelő szakértője szerint azonban megfelelő felkészültséggel és a helyes vezetéstechnikai fortélyok elsajátításával jó eséllyel megelőzhető a baj.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A megváltozott útviszonyok számos olyan szituációt teremtenek, amelyek még a gyakorlott sofőrök számára is kihívást jelentenek. Sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy a zimankós, ködös időjárás, a sötétség, a nagy forgalom a volán mögött ülve egészen más vezetési stílust és gyorsabb reakciót igényelnek” – mondja Kovách Kristóf, az Arval flottakezelő értékesítési igazgatója. „Tudomásul kell venni, hogy a téli autóvezetésre vezetéstechnikai szempontból is fel kell készülni. Az autó feletti kontroll megőrzése ugyanis ilyenkor a szokásosnál jóval nagyobb koncentrációt igényel, és nagyon fontos, hogy az autónak kifogástalan műszaki állapotban kell lennie.”

Kovách Kristóf szerint az alábbi általános érvényű szabályok betartása sokat segíthet a kellemetlenségek elkerülésében:

Váltsunk téli gumira!

Tartósan 7 Celsius fok alatti hőmérséklet esetén mindenképpen váltsunk téli abroncsokra, mivel azok jóval nagyobb tapadást biztosítanak a jeges és nedves utakon. Ne halogassuk a cserét, foglaljunk jó előre időpontot a szerviznél.

Kép: Pixabay

Tájékozódjunk!

Minden hosszabb utazás előtt tájékozódjunk az időjárásról, az útviszonyokról, az esetleges útlezárásokról. Ilyenkor nem érdemes „rutin szerint” közlekedni. Külföldi kirándulás esetén pedig nézzünk utána, hogy kötelező-e a hólánc az országban, ahova látogatunk. Amennyiben rossz az idő, vagy az útviszonyok nem megfelelőek, mérlegeljük, hogy mindenképp szükséges-e az adott napon útnak indulnunk.

Induljunk el időben!

Nincs is nagyobb bosszúság annál, mint amikor közvetlenül a munkába indulás előtt vesszük észre, hogy lefagyott a szélvédőnk, jegesek az ablakok és épp nincs is kéznél jégkaparónk. Legyenek mindig bekészítve a szükséges takarító eszközök a járműbe, és induljunk útnak akár a megszokottnál negyed órával korábban reggelenként, hogy kíméljük magunkat a felesleges stressztől.

Ilyen időben a defekt is veszélyesebb
A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.
Készüljünk megfelelő ruházattal, kiegészítőkkel!

Ha hosszú útra indulunk, feltétlenül legyen nálunk meleg téli kabát, egy vastag pokróc arra az esetre, ha probléma lenne útközben. A biztonságos vezetés feltétele továbbá az is, hogy a volán mögé kényelmes öltözetben üljünk be és olyan lábbeliben, amelynek talpa nem csúszik a pedálokon.

Ne kapkodjunk!

Óvakodjunk a hirtelen fékezésektől és sebességváltoztatásoktól, igyekezzünk minden esetben az időjárási, illetve látási viszonyoknak megfelelő sebességgel haladni. Emellett a csúszós utakon megnövekvő fékút miatt mindenképpen tartsuk meg a 2 másodperces követési szabályt.

Legyünk mindig körültekintőek!

Télen a látási viszonyok nem a legoptimálisabbak, az autóvezetők ingerültebbek és kevésbé figyelmesek. Éppen ezért érdemes minden esetben odafigyelnünk a megfelelő sávtartásra és amennyiben szükséges, a szokásosnál kisebb sebességgel haladjunk az utakon. Használjuk az összes tükröt, és elindulás előtt győződjünk meg róla, hogy azok – a világítással egyetemben – kellően tiszták.

Gyakoroljunk!

A nem rutinos autóvezetőknek érdemes akár szakember segítségét kérve felkészülni a téli autóvezetésre. Minden esetben vegyük figyelembe, hogy a megváltozott útviszonyok olyan helyzeteket is teremthetnek, amelyekre a leggyakorlottabb sofőrök sem tudnak teljesen felkészülni.

Mitől félnek az autósok az esőben?
Esős, vizes úton az autójukat naponta használó autósok 43 százalék a kanyarokban való jó irányíthatóságot, valamint a rövid féktávot tartja a gumiabroncsok legfontosabb tulajdonságának. Ennek hátterében az áll, hogy vizes úton, főutakon és autópályákon az előzést, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülését tekintik a vezetők a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituációnak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo