Elképesztően nagyot nőtt a magániskolák száma

Magyarországon az állami oktatás helyzete miatt (alulfinanszírozottság, pedagógushiány, elavult tantervek stb.) a magánintézmények iránti kereslet jelentősen megnövekedett. A 2020-2023 közötti időszakban a magániskolákban tanuló diákok száma 59 000-ről 64 000 főre nőtt, így a magánoktatási intézmények fontossága is nőtt ezen időszak során, a magyarországi középfokú oktatási intézmények 23 százaléka már alapítványi fenntartású vagy magán volt a 2022-2023-as tanévben.  A magyar iskolákat üzemeltető szervezetek átlag éves bevétele 767 millió Ft, míg a nemzetközi intézményeké magasabb, meghaladja az 1 milliárd Ft-ot – derül ki a BDO Corporate Finance tanulmányából.

Komoly bevételt termel a magánoktatás

Tandíj tekintetében a vizsgált intézmények között jelentős mértékű eltérés látható. A nemzetközi intézmények esetében az éves tandíjak átlagos értéke 4,3 millió Ft, míg a magyar intézményeknél alacsonyabb, átlagosan 1,5 millió Ft. A nemzetközi iskolák esetében is jelentős eltérés mutatkozik: a két legnagyobb nemzetközi magániskolában (AISB - American International School of Budapest és BISB - The British International School Budapest) a legfelsőbb év díja a 9 millió Ft-ot is eléri.

A vizsgált intézményekre vonatkoztatva a magyar iskolákat üzemeltető szervezetek átlag éves bevétele 767 millió Ft, míg a nemzetközi intézményeké magasabb, meghaladja az 1 milliárd Ft-ot. A legnagyobb nemzetközi iskolák diákszám és árbevétel tekintetében is kiemelkednek a mezőnyből. A vizsgált iskolák tekintetében elmondható, hogy a nemzetközi magánintézmények átlagosan magasabb bevételt realizálnak, alacsonyabb diákszám mellett.

A magánoktatás lehetséges fejlődési irányai

A magánintézményekről – a felmérés alapján – összességében elmondható, hogy a piac szereplői egy folyamatos és igen erős igénynövekedéssel számolhatnak. A stabilan növekvő keresletre reagálnia kell a piaci szereplőknek, amely befektetési lehetőségeket kínál mind a piac már aktív szereplőinek, mind pedig az új szereplők számára.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo