Bár a magyar diákok még mindig a világ élvonalához tartoznak a reáltárgyak terén, az utóbbi négy évben mégis sokat romlott a teljesítményük - derült ki egy 59 ország részvételével zajló felmérésből. A tanulmányi eredmények után járó ösztöndíjakon túl, a felsőoktatási intézmények különböző külső motivációs eszközökhöz fordulhatnak, a diákok teljesítményének növelése érdekében. Helgertné dr. Szabó Ilona a Károly Róbert Főiskola oktatási rektor helyettese szerint nagyon fontos már a középiskolai tanulmányaik alatt azt tudatosítani a diákokban, hogy jövőjüket, továbbtanulási esélyeiket jelentősen meghatározza a középiskolai teljesítményük. Éppen ezért, minden lehetséges eszközzel motiválni kell őket arra, hogy középiskolai eredményeiket növeljék, és így készüljenek a főiskolai éveikre.
A Károly Róbert Főiskola rendhagyó kezdeményezésével a "Javíts a jövődért" elnevezésű programjával buzdít a pontgyűjtésre. Az intézmény a diákokat minden javított jegy után egy ponttal jutalmazza, majd az összegyűjtött pontokat, már hallgatóként, értékes ajándékokra, tanulást segítő eszközökre lehet beváltani. A főiskola célja, hogy már a középiskolai tanulmányaik alatt felzárkóztassa és eredményeik javítására motiválja a továbbtanulási szándékkal rendelkező diákokat. Az felsőoktatási intézménynek képesnek kell lennie az egyenlőtlenségek átgondolása és a diákok tudásának homogenizálására.
Aktivizálni a tanulókat
Bauer Béla az ELTE főiskolai docense szerint a motiváció mindig egy elvárási rendszer része, ezért hosszú távon nem jó az, ha csak külső elvárások mentén fogalmazódik meg. Az ideális az volna, ha minden diák a saját elhatározásából, egy belső, az anyagi világtól független értékrend alapján, saját érdekében választaná a tanulást. Azonban az, hogy a diákban valóban kialakul-e a lelkiismereti okokból, "kötelességtudás" által vezérelt tanulás, azt rengeteg egyéb tényező befolyásolja.
Helgertné dr. Szabó Ilona elmondta, hogy amikor a tanuló eltávolodott a tanulástól, a külső motiváció jelenléte nagy segítség lehet a további tanulási sikerek elérésében, hiszen ez plusz energiákat ad a tanuláshoz való pozitív hozzáálláshoz. Az értékes nyeremények aktiváljak a tanulókat, irányt adnak számukra es kitartásra ösztönzik őket a tanulásban.
A KRF tanulást segítő programjába regisztrált diákok száma pedig azt mutatja, hogy a fiatalok együttműködőek és jól motiválhatóak, vagyis sokan felismerték annak szükségességét, hogy már a középiskolás éveik alatt megalapozzák jövőjüket.