Bezáró butikok, öngyilkos milliomosok

Oroszországban a gazdasági válság csodálatos gyógyulásokhoz, a főzőtanfolyamok fellendüléséhez és a szórakoztató irodalom iránti kereslet növekedéséhez is vezetett, de az ismert hatásai is mutatkoznak: drága butikok zárnak be, és a híresen gazdag emberek közül többen véget vetettek életüknek.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csodálatos gyógyulásokról egy pszichológus számolt be a Komszomolszkaja Pravda című lap hétvégi számában: egyik vásárlási szenvedélyben szenvedő betege elvesztette állását, s amióta az egyébként rendkívül jól kereső férj jövedelméből élnek, a beteg már nem vásárol, csak az elbocsátás miatti depressziótól szenved. Egy üzletember, aki eddig irtózott a repüléstől, s mindig helyettesét küldte maga helyett, most panaszmentesen röpköd a távoli városokban élő üzletfelekhez. A szakértők szerint a komolyabb gondok, mint az elbocsátástól, vagy az elszegényedéstől való félelem háttérbe szorítják a kevésbé komoly panaszokat.

Főzőtanfolyam szakács helyett

Ugyancsak a Komszomolszkaja Pravda írta meg, hogy egyre több dúsgazdag feleség bocsátja el a szakácsokat és részben a gyerekek angol nevelőnőit is -, de mivel a hölgyek rég elfelejtettek háztartást vezetni, főzőtanfolyamokra iratkoznak be. Így az utóbbiak fellendültek és megdrágultak az utóbbi időben. Általában is nő azonban az érdeklődés a felnőtteknek szóló, különféle tanfolyamok iránt.

A tősgyökeres moszkvaiak szerint a válság okozta viszonylagos pénztelenség visszahozza a régi szép időket: az emberek újra felfedezik a barátságokat, az együtt töltött idő - a Szovjetunió széthullása óta a divatból kiment "konyhai beszélgetések" - értékét.

A kiadók már rettegnek, de a világ legtöbbet olvasó országának tartott Oroszországban az egyáltalán nem olcsó könyvek iránti kereslet még nem csökkent. A szakemberek azonban készülnek a még rosszabb időkre, s kutatják, mire lesz később is igény: az irodalom és a kiadók világa itt is egyre jobban közeledik az üzlethez, és távolodik a művészettől. Úgy vélik azonban, a jó, és főleg a derűlátást sugárzó, pihentető irodalom ezután is kelendő lesz.

A luxus azért fogy

A válság nyomán persze egyre több luxusbutik zár be, vagy költözik ki a legelőkelőbb utcákból. A moszkvai Tverszakajáról - az egykori Gorkij utcáról - nyíló, előkelő Kuznyeckij Moszt utcában egyre több üzlet zár be, másoknál pedig nagyarányú leértékelések vannak. Egy-egy ilyen boltban egy viszonylag vonzó díszítésű kerámia hamutartó is belekerül 30-40 ezer, egy cseh iparművészeti üvegváza 360-400 ezer, egy pár divatos, márkás cipő 120-130 ezer, egy női retikül, vagy egy szép estélyi felsőrész 360-400 ezer forintnak megfelelő összegbe. Az 50-90 ezer forintos cipőket kínáló a cipőbolt-láncnál azonban még ma sem árt azonnal megvenni, ha valami megtetszik, mert másnapra már elkel.

Az utóbbi hónapokban szaporodnak az öngyilkosságok. Eddig öt neves üzletember vetett véget életének a pénzügyi problémák miatt: főbe lőtte magát többek között egy jegyértékesítő konszern feje, egy szentpétervári gyógyszer-kereskedelmi cég és patikalánc tulajdonosa és a GAZ autógyár személyzeti főnöke, akinek hivatalosan 1200 embert kellett elbocsátania.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo