1. Mindig legyél tisztában azzal, hogy pontosan milyen teendőid vannak!
Folyamatosan figyelj arra, hogy naprakész listád legyen azokról a feladatokról, amelyeket otthon kell elvégezned. A „to-do” lista segítségével nem csak fel tudod sorolni a teendőidet, de a fontossági sorrendet is meg tudod határozni. Így mindig biztos lehetsz abban, hogy mit kell még aznap befejezned, és melyek azok a határidős munkák, amelyekre kifejezett figyelmet kell fordítanod.
2. A legfontosabb feladatokkal kezdd a napod!
Munkádat mindig a leglényegesebb teendőkkel indítsd, vagy azokkal, amelyeket a legkevésbé kedvelsz, így a feladatok nehezét akkor tudod elvégezni, amikor még friss vagy. Sose feledd, hogy a nyugodt környezetben elfogyasztott kiadós reggeli javítja a rövid távú memóriát és növeli a koncentrációs képességet. Éppen ezért gondolj úgy a reggelire, mint az agy üzemanyagára, és minden nap szakíts rá időt.
3. Ne hagyd, hogy bármi elterelje a figyelmedet!
Otthonodban alakíts ki saját „dolgozószobát” vagy egy kis munkasarkot, ahová elvonulva kizárhatod a külső környezetből beszűrődő zajokat. Legyen egy kényelmes karfás széked és egy jól megvilágított íróasztalod, ami szintén segít a koncentrációd fenntartásában. Ha pedig egy kis nyugalomra vágysz, vagy nem szeretnéd, hogy munka közben megzavarjanak, egyszerűen némítsd le a mobiltelefonodat, lépj ki a levelezésedből, és egy órán keresztül kizárólag az előtted álló feladatra összpontosíts. Így sokkal hatékonyabban tudsz dolgozni, és ettől még nem maradsz le semmiről.
4. Munka közben iktass be jól megérdemelt szüneteket!
Igenis szükség van néhány perc kikapcsolódásra – még akkor is, ha otthonodból dolgozol. Ha úgy érzed, elfáradtál vagy kevésbé tudsz koncentrálni, hallgass egy kis zenét, egy-két percre menj ki az erkélyre vagy az udvarra, és máris felfrissülve folytathatod a munkát. Az ún. 20-20-20 szabály azt tanácsolja, hogy minden huszadik perc után, amit a gép előtt töltesz, válassz ki egy tőled körülbelül 20 méterre lévő tárgyat, majd 20 másodpercen keresztül tartsd rajta a tekinteted.
5. Ne engedd, hogy a munka eluralkodjon rajtad!
Az otthoni iroda csak „pár lépésre” van, ezért sokan hajlamosak még késő este is ránézni a céges levelezésükre. Ez ne forduljon elő veled! A munkaidő végén „tiltsd el” magad a munkától. Ha befejezted az aznapra beütemezett feladatokat, szakadj el a számítógépedtől, és – ha csak nem vagy ügyeletben – kapcsold ki a céges telefonodat is.
6. A privát teendők közül, amit lehet, tegyél el a hétvégére!
A rugalmas időbeosztás többek között arról is szól, hogy több időt tölthetsz családtagjaiddal, illetve besegíthetsz a házimunkába is, de azért nem szabad túlzásokba esni. Ha otthonról dolgozol, az nem azt jelenti, hogy szabadságon vagy, és ettől kezdve munkaidőben is minden feladatot rád lehet bízni (például a bevásárlást, a hivatali ügyintézést vagy akár a fűnyírást). Családoddal mindezt már jó előre tisztázd, és alakítsatok ki közös szabályrendszert arra, hogy munkaidőben például nem intézel privát ügyeket.
Sok munkavállaló az egyedüllétet és az elszigeteltséget említi a hosszútávú otthoni munkavégzés legfőbb hátrányaként. Ismerd meg és használd az olyan alkalmazásokat, mint például a Skype, a Google Hangouts, a Facetime, a Viber, és mindig legyenek kéznél a céges közösségi oldalak, a feladat- és projektmenedzsment rendszerek vagy akár a belső intranet is. Ezek mind-mind olyan virtuális találkozóhelyek, amelyek lehetővé teszik, hogy akkor is látható legyél a főnököd vagy kollégáid számára, amikor nem vagy bent az irodában.
7+1. Rendszerezz!
Ne hagyd, hogy rendetlen legyen a saját otthonod. Nemcsak, hogy több idő bármit megtalálni a káoszban, de a párod jogosan fogja utálni, hogy otthonról dolgozol, ha ronda iratrendezők hevernek mindenfelé. Mindent pakolj el! Minél gyakrabban veszel elő egy irodaszert, annál könnyebben hozzáférhető helyen tárold. Használj mappákat, papucsokat, tárolódobozokat. Ezekből ma már olyanokat is találsz, amelyek lakberendezési tárgyként is megállják a helyüket, és akár otthonod díszévé is válhatnak.