A balesetek elkerülésében is segít

A Bosch elemzése szerint egyre több olyan új autó van Európában, amely képes önállóan fékezni. Az automatikus vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik, hogy az autók biztonsági rendszerét értékelő fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez már három éve szükséges az ilyen segédrendszer is.

Felmérések szerint az automatikus vészfékrendszerek gyors terjedése, valamint a hétköznapi közúti gyakorlatba történő beágyazódásuk egyaránt az automatizált vezetés irányába mutat. Minél jobban ismerik ugyanis az emberek az önvezető autók alapját jelentő vezetéstámogató rendszereket és az azokkal járó előnyöket, annál kevésbé idegenkednek majd az effajta technológiáktól. Így pedig még nagyobb arányban nőhet az automatizált vezetés és az önvezető autók elfogadottsága.

Kép: bosch.com

A Bosch elemzése szerint a követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is nagy népszerűségnek örvend az autóvásárlók körében: ez a vezetéstámogató „asszisztens” 2015-ben az új német személyautók 11 százalékában volt megtalálható. A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az egyszerű távolságmérő szenzoroktól a kormányzás feladatát elvégző parkolóasszisztensekig) minden második Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést. Az új személyautók 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, míg az új autók 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszert.

Nemcsak Németországban, hanem más európai országokban is teret nyernek az automatikus vészfékrendszerek:

Hollandiában és Belgiumban minden harmadik, Németországban minden negyedik, Nagy-Britanniában minden ötödik, személyautóban van automatikus vészfékrendszer.
Az Egyesült Államokban nem kevesebb, mint 20 autógyártó egyezett meg arról, hogy 2022-re alapfunkcióvá teszik járműveikben az automatizált vészfékrendszereket.
Az ilyen rendszernek köszönhetően akár 72 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó ráfutásos baleset történhet.
Az automatikus vészfékrendszerek radar és/vagy kamera segítségével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a jármű az adott forgalmi sávban található akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, a jármű önműködően vészfékezést hajt végre.
Nem biztos, hogy csak a zöld autó a nyerő
Norvégia már nyolc év múlva kitiltaná a robbanómotoros járműveket útjairól, Nagy-Britannia ezt 2040-től tervezi, Franciaország és mások mellett Kalifornia is ilyen tervet mérlegel. Egy német tudós szerint azonban a robbanómotorra továbbra is szükség lesz, a környezet védelmét másként is lehet biztosítani: alig szennyező üzemanyaggal.
 

Véleményvezér

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo