10 futurisztikus álom, ami 2030–ra valósággá válhat

A felhasználói elvárások szerint a hálózatba kapcsolt technológiák 2030-ra már hétköznapi szinten is képesek lesznek mind az öt emberi érzékszervvel interakcióba lépni, a látáson és halláson felül az ízlelést, a szaglást és a tapintást is stimulálni.

Ennek köszönhetően számos új szolgáltatás jelenhet meg a piacon. Az érzékek internetére vonatkozó fogyasztói elvárásokat az Ericsson ConsumerLab kilencedik alkalommal megjelenő, Legfontosabb fogyasztói trendek című jelentése taglalja.

A jelentés eredményei 46 millió, a technológiai újdonságok átvételében élen járó fogyasztó várakozásait és előrejelzéseit képviselik.

Az érzékek internetének megjelenését olyan technológiák tehetik majd lehetővé, mint a mesterséges intelligencia (AI), a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), az 5G és az automatizálás. A fogyasztók várakozásai szerint 2030-ra a képernyőalapú tartalmak mellett egyre inkább elterjednek az egyszerre több érzékszervre ható tartalmak, melyeket már szinte lehetetlen lesz megkülönböztetni a valóságtól.

Az érzékek internetének elterjedését három fő tényező az immerzív szórakoztatás, az online vásárlás, és a klímaválság – és ebből fakadóan a környezeti hatások minimalizálására való törekvés – segítik elő.

A 10 legfontosabb fogyasztói elvárás 2030–ra a következő:

Az agyunk lesz a felhasználói interfész

Elég, ha csak gondolunk egy parancsra, és máris teljesül. Nem lesz szükség érintőképernyőre az okostelefon használatához. A fogyasztók 59 százaléka véli úgy, hogy virtuális valóság (VR) szemüveget viselve elengedő lesz csak rágondolnunk arra, hogy hová szeretnénk menni, és máris megjelenik előttünk az útvonalterv.

Mintha magamat hallanám

2030-ra a fogyasztók a jelenleginél aktívabban tudják majd alakítani akusztikai környezetüket. Többé nem kell elviselnünk a zavaró környezeti zajokat. A fogyasztók több mint fele szerint képesek leszünk digitális hangbuborékot képezni magunk körül, amely kint tartja a számunkra zavaró hangokat, például a buszon.

Bármilyen ízben

Ízlelőbimbóink nagyon erős emlékeket és élményeket képesek előhívni, és a fogyasztók szerint küszöbön áll ezek digitalizálása is. A válaszadók 44 százaléka szerint lesz olyan készülék, amely a szájunkhoz csatlakozva digitálisan képes az ízeket manipulálni, így bármely ételnek tud olyan íze lenni, mint a kedvenc ételünknek. Emellett ehetővé válik az ízek továbbítása üzenetben – a fogyasztók 38 százaléka szerint a jövőben képesek leszünk barátainkkal íz-élményeinket is megosztani digitális csatornákon keresztül.

Digitális aroma

Az online tartalmak jelenleg még nem kötődnek illatokhoz, azonban a fogyasztók szerint az illat 2030-ra az internet fontos részévé válik. A fogyasztók mintegy 60 százaléka szerint lehetőségünk lesz digitálisan látogatást tenni a „szabadban”, úgy, hogy magunkba szippanthatjuk ezeknek a helyeknek a természetes illatát. A fogyasztók közel fele szerint lesznek digitális parfümök, amelyek befolyásolják azt, hogy mások milyen illatúnak éreznek bennünket.

Valódi érintés digitális úton

A fogyasztók arra számítanak, hogy bármit, bárhol meg tudunk majd érinteni digitálisan. Tízből több mint hat fogyasztó szerint lesznek olyan karkötők, amelyek az idegeket stimulálva képesek azt az érzést kelteni, hogy megérintünk egy digitális tárgyat.

Vegyes valóság

Sokak szerint fizikai és virtuális világunk 2030-ra egymásba fonódik. A válaszadók 70 százaléka szerint a VR játékok világa 2030-ra megkülönböztethetetlen lesz a fizikai valóságtól. A fogyasztók 56 százaléka szerint AR szemüveggel képesek leszünk átlátni a falakon, 68 százalékuk úgy véli, még AR szemüvegre sem lesz szükségünk, a 3D hologramos kijelzők fognak elterjedni.

Valódiság ellenőrzése

Ahogy a technológia fejlődik és képes lesz utánozni és manipulálni érzékeinket, úgy lesz szükség szigorú és megbízható ellenőrzési és jóváhagyási módszerekre a mindennapi digitális dolgokhoz. Véget érhet a „fake news” korszaka – a válaszadók fele szerint 2030-ban azok a hírszolgáltatók lesznek népszerűek, amelyek kiterjedten ellenőrzik a tényeket.

Megjelennek a „post-privacy” fogyasztók

A válaszadók fele tartozik a „post-privacy” fogyasztók közé – ők úgy gondolják, hogy az adatvédelmi és privátszféra kérdések megoldódnak. Egyrészt szigorú adatvédelmi szabályokat várnak, másrészt a privátszféra végét az arcfelismerés használata miatt.

Hálózatba kapcsolt fenntarthatóság

A fogyasztók mintegy 60 százaléka gondolja úgy, hogy az érzékek internetén alapuló szolgáltatások környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá teszik a társadalmat. A további kibocsátás-csökkentés érdekében például a válaszadók 55 százaléka szerint a távmunka és a távolról nyújtható egészségügyi és oktatási szolgáltatások terén olyan fejlődés várható, ami a gyakori utazást szükségtelenné teszi.

Érzékszervi szolgáltatások

A fogyasztók előrejelzése szerint 2030-ra az internetes szolgáltatások már minden érzékszervünkre képesek lesznek hatni, a digitális hang és kép mellett megjelenik az érintés, ízlelés, szaglás is. A válaszadók 45 százaléka szerint lesznek olyan digitális bevásárlóközpontok, ahol mind az öt érzékünket használhatjuk a bevásárlás során.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo