Több lehet idén a hal

Az idén 2-3 százalékkal növekedhet a haltermelés Magyarországon, ami a múlt évben 23 000 tonnát tett ki. A növekedés feltétele, hogy az időjárás kedvező legyen, és a takarmányárak se emelkedjenek jelentős mértékben.

Több édesvízi halat termelhetnek idén hazánkban - kép: Pixabay

Az elmúlt uniós költségvetési időszakban - 2007-2013 között - a Halászati Operatív Programból (HOP) rendelkezésre álló 13 milliárd forintot maradéktalanul felhasználta az ágazat a magyar halgazdaság megújítására – mondta Lévai Ferenc, az Aranyponty Zrt. elnök-vezérigazgatója

Csaknem száz százalékig sikerült lekötnünk az előző ciklus pályázati forrásait!

Az operatív program utolsó forráselemére, az innovációs és a marketing területre most írták ki a pályázatokat, amelyek forrásösszege mintegy 1,5 milliárd forint - mondta. A halászat fejlesztésére rendelkezésre álló forrás a mostani költségvetési időszakban - 2014-2020 között - 5 százalékkal emelkedik, tette hozzá a vezérigazgató.

A horgászoknak nem árt ügyelniük, mert sok szabály megváltozott az idén!

Lévai Ferenc megjegyezte: Magyarországon húsvétkor is jellemző a halfogyasztás növekedése, az átlagos heti halvásárlás az ünnepet megelőző két hétben általában megduplázódik. Magyarországon az emberek átlagosan évente három-négy kilogramm halat fogyasztanak, de vannak olyan térségek, ahol akár a 30 kilogramm is elfogy, mint például Baja környéke.

Magyarország ugyanakkor a halfogyasztásban még jelentősen elmarad az unió átlagától, az EU-ban az átlag 20-22 kilogramm, de ebből csak 10-15 százalék édesvízi, míg Magyarországon 50 százalék feletti az édesvízi hal aránya a fogyasztásban.

Ahol tényleg hasznosulnak a pályázati pénzek
Kevés olyan ágazat van a kereslet visszaesésével és finanszírozási gondokkal küzdő magyar gazdaságban, amely valószínűleg száz százalékban kihasználja a részére megnyitott uniós forrásokat. Az egyik az édesvízi haltenyésztés. Az ágazat az exportpiacokon és a hazai fogyasztásban egyaránt piacbővülésre számíthat az elkövetkező években.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo