Augusztusig a hazai autókölcsönzők 72%-a számolt be forgalombővülésről, míg a fennmaradó 28%-nál nem volt jelentős változás a tavalyi év hasonló időszakához képest. Júliusban és augusztusban idén a korábbi éveknél is erősebb hónapot zártak a hazai piaci szereplők, többek között a Forma 1-nek, a hazai rendezvényeknek, fesztiváloknak köszönhetően. „Idén rekordszámban érkeztek turisták a Liszt Ferenc repülőtérre, ezt a vendégéjszakák számának növekedése is jól mutatja. Sokan jöttek úgy hosszabb időre Európába, hogy nálunk Magyarországon vették fel a bérautót, de egy másik országban adták le. A korábbi évekhez képest idén jóval többen választották ezt a lehetőséget” – emeli ki Haraszti Géza. Hozzáteszi: az átlagos turista egyébként még mindig a kis-kompakt méretű autókat keresi és átlagosan 6-7 éjszakára bérel autót. Az Amerikából érkezők a tapasztalatok szerint több időre, általában két hétre kölcsönöznek autót, de továbbra is jellemző a rövid, hosszúhétvégés bérlet is.
A belföldi bérletek összességében visszaestek
A belföldi bővülés azonban sajnos nemcsak elmaradt a korábbiaktól, hanem a forgalom is visszaesett a legtöbb kölcsönzőnél. Egyes nagyobb, nemzetközi háttérrel rendelkező cégek ugyanakkor növelni tudták a belföldi forgalmukat is. A piac szereplői között viszont továbbra is jelentős különbségek vannak. „A csökkenés okát többek között a piac átrendeződésében lehet keresni, elképzelhető hogy többen választottak olyan kisebb kölcsönzőket, akik nem tagjai a szövetségnek. Emellett egyre több márkakereskedés kínál csereautót flottaprogramjában, így valószínűleg emiatt is volt kevesebb bérautóra szükségük idén a belföldi cégeknek” – véli Haraszti Géza. (A cégek is felfedezték az autókölcsönzőket.)
Nyereséges működés, fejlesztésekkel
A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) adatai alapján a 2013-as év után a 2014-es évet is nyereséggel zárta az autókölcsönző szakma. 2013 előtt az iparág adózás utáni eredménye épphogy meghaladta a nullát, 2012-ben pedig különösen nehéz évet zárt, ezt jól mutatja a mínusz 23 millió forintos eredmény. „A MAKSZ mind a 18 tagja nyereséges évet zárt tavaly. Fejlesztéseket és beruházásokat a korábbi évekhez hasonló mértékben hajtottak végre a kölcsönzők itthon. Három nagyobb, nemzetközi hátterű cégnél már az elektromos autók is megjelentek a flottában” – összegez a MAKSZ elnöke.