Kezd magához térni a magyar turisztikai szektor. A hivatalos KSH-statisztikák szerint tavaly már inflációt meghaladó forgalombővülést könyvelhettek el a magyarországi szálláshelyek, az idei év első három hónapjában pedig rendre emelkedett a nyári főszezonra készülő szállásadók bevétele. (Jönnek a turisták, de viszonylag keveset költenek.)
Több cég, egyre nagyobb forgalommal
A Bisnode elemzéséből kiderül, hogy 2007 és 2011 között egyre több cég próbált meg érvényesülni az utazásszervezők piacán, számuk 40 százalékkal közel kétezerre nőtt. A szóban forgó időszakban a kérdéses cégek 73–80 százaléka számolt be teljesítményéről, így az elemzés megfelelő képet ad az érintett cégek – utazási irodák – szerepléséről. (A hazai turizmus lélegeztetője egyébként a SZÉP-kártya.)
Az adataikat bemutató cégek összesített árbevétele 2007-ben még alig több mint 110 milliárd forintot tett ki, a következő években folyamatosan emelkedett, 2011-ben pedig már meghaladta a 230 milliárdot. Az egy cégre jutó átlagos árbevétel a 2007-ben elért 105 millió forintról 161 millió forintra emelkedett 2011-ben, ez pedig látványos fejlődésnek mondható. Kedvező kép rajzolódik ki az összesített nyereségadatok vizsgálatából is. Az elemzésben szereplő társaságok a 2007 és 2011 közötti időszakban egyetlen évben, 2009-ben voltak veszteségesek, a többiben nyereséget értek el. A konkrét adatok alapján az összesített bruttó eredmény 2007-ben még 1,9 milliárd forintra rúgott, tavalyelőtt már 3,4 milliárd forintot tett ki, vagyis 80 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan az egy cégre vetített átlagos adózás előtti eredmény valamivel szerényebb mértékben 30 százalékkal – 2,34 millió forintra – emelkedett, a mérsékeltebb ütemű növekedés azonban természetes, mivel a piacra újonnan belépő cégek miatt több társaság osztozott az összesített nyereségen.
Kedvező bedőlési arány
A vizsgált cégek közül a tíz legnagyobb a piac harmadát, negyedét uralja. A tavalyelőtti adatokat nézve a top tízben szereplő cégek összesített árbevétele 33 százalékát adta a teljes bevételnek, ugyanakkor a bruttó eredmény esetében az összesített nyereség negyede folyt be hozzájuk. A tízes listára felkerülő utazási irodák közül mindössze egy volt veszteséges 2011-ben.
Bár egy-egy utazási iroda csődje mindig nagy port kavar, mert több esetben a turisták hazaszállítására nem maradt pénze az adott cégnek. Ezért talán meglepő, hogy az utazásszervezők csőd- és felszámolási eljárások hányadosából számolt bedőlési mutatója elmarad az magyarországi átlagtól, igaz, a 2009-ben mért 2,1 százalékról 2011-re 3,2 százalékra emelkedett. A Bisnode elemzése megjegyzi, hogy a bedőléseket előre lehet jelezni, ha az adott cég tájékozódik a partnerek pénzügyi helyzetéről, fizetési magatartásáról, ezzel pedig kiküszöbölhető egy esetleges bedőlés után a kinnlevőségek behajtását célzó sokszor igen problémás folyamat.