A kis- és középvállalkozások az „A" kategóriás irodák felől egyre inkább a „B" kategóriásak felé fordultak, a cégek nagy irodabérleteiket feladták és kisebb bérleményekbe költöztek. Azok az üzemeltetők, akik nem reagáltak időben a változásokra, még nehezebb helyzetbe kerültek. A piacnak szembe kellett nézni a kereslet változásaival és a megváltozott igényekhez alakítani a kínálatot.
Változó igények, változó kereslet
A 2005-2008 közötti 75-85 százalékos, nagyon jónak mondható kihasználtság a gazdasági válság bekövetkeztével erősen csökkent, a vidéki irodapiacokon a kihasználtság azonban még így is magasabb, mint Budapesten. A cégek költséghatékonyabb megoldásokat kerestek, nagy és drága irodabérleteiket feladták, kisebb irodákat béreltek - összegez Vágner Adrienn, a budaörsi MAX Ingatlan Iroda társtulajdonosa. „Tapasztalatunk szerint Budaörsön a válság előtt a nagy cégek nagy területű irodákat béreltek, a magasabb bérleti díj sem riasztotta el őket. A kisebb cégek, melyek nem tudták megfizetni az „A" kategóriás irodákat, sokszor panellakásokat vagy kisebb családi házakat kerestek. Kedveltek voltak a főútvonalak mentén fekvő, jól látható üzlethelyiségek / irodák is, bár a bérleti díjak itt is borsosak voltak. Az ár mellett a másik tényező, amiért ilyen típusú ingatlanokat béreltek a kisebb cégek, az volt, hogy a nagy irodaházakban csak nagy alapterületű bérlemények álltak rendelkezésre és a kisebb cégeknek sokszor mindössze 12-30 négyzetméter közötti irodára lett volna szükségük" - tájékoztat a szakértő.
Otthoni irodából profi környezetbe
A kereslet átalakulása és a válság is a kisebb irodák felé terelte a bérlőket. „A Terrapark reagálva a piaci változásokra, valamint felismerve azt is, hogy a kisebb cégek is igénylik a profi környezetet, magas színvonalú szolgáltatásokat, kidolgozta „kisiroda" koncepcióját. Így a kisebb cégeknek elérhetővé vált a modern irodai környezet, akár már 12négyzetméteres irodát is bérelhetnek, valamint a nagyobb cégek is választhatnak kisebb alapterületű, de ugyanúgy felsőkategóriás bérleményt, kevesebb költséggel" - tájékoztat Szilágyi Éva, a Terrapark értékesítési és marketing vezetője.
Szintén a piaci és gazdasági változásokra reagálva döntött elsőként a budaörsi irodapark arról, hogy nem csak euróban, hanem forintban is kínálja irodáit, ezzel is igazodva a változó igényekhez. „Tapasztalatink szerint a Terraparkot olyan cégek választják, akik az „otthoni" irodát már kinőtték, fontossá vált számukra a cég presztízse és az üzleti környezet. Emellett kiemelt szempontnak tekintik a kiszámítható költségeket, a rugalmas kondíciókat. Az is megfigyelhető, hogy többen a környező településekről (Érd, Diósd) költöznek „beljebb". Jelenleg a térségben az irodapiac stagnál, ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a Terrapark, magas szintű szolgáltatásainak és kedvező fekvésének köszönhetően, kihasználtsága egyre nagyobb" - összegzett Vágner Adrienn.