Nő a fizetési határidő, fogy a bizalom a cégeknél

Ismét emelkedőre fordult a vevői számlák kifizetésének határideje, amit tovább romló várakozások kísérnek a hazai kkv vezetők körében végzett reprezentatív K&H kkv bizalmi index felmérés legutóbbi eredménye szerint. Ezzel párhuzamosan a szállítói számlák jelenlegi és várt teljesítési ideje is növekszik, a gazdasági válság következtében romló likviditás így cégről cégre terjedve rontja tovább a kilátásokat.

A K&H kkv bizalmi index azt mutatja, hogy a kkv-k felé történő vevői számlák teljesítésének határideje immár egy éve folyamatosan növekszik. A vevők körében a jelenlegi átlagos fizetési határidő 34 nap, szemben a válság előtti időszakban jellemző 28-30 nappal, miközben a következő egy évre vonatkozó várt fizetési határidő is jelentősen megugrott, 30-ról 38 napra.

Hosszabb fizetési határidők

A vállalkozások több mint fele továbbra is 30-60 napos vevői fizetési határidőre számíthat. „Legutóbbi negyedéves felmérésünkben a vevőkkel kapcsolatos részindex csökkent legnagyobb mértékben (21-ről 12 pontra), ami azért riasztó, mert a vállalkozások ezt a részszempontot ítélik a legfontosabbnak a bizalmi index 10 kérdésköre közül - megelőzve a közterhek és a gazdaságpolitika hatását, vagy akár a vállalkozások pénzügyi helyzetének megítélését” – mondta el Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

„A fizetési határidők hosszabbodása a szállítói sor végén álló vállalkozásoknál jelentősen emelheti a likviditási költségeket, ami a kiélezett helyzetben gazdálkodó cégeknél kritikus tényezővé válhat. Emellett lehetnek olyan cégek, akik a vevői fizetési határidő növekedését nem képesek továbbhárítani, számukra szintén fokozottan kedvezőtlenek ezek a tendenciák” – hangsúlyozta a kkv szakértő.

A kutatásról
A K&H és a GfK Magyarországon 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történik. A vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és annak várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi felmérés 2012. szeptember 6. és 14. között történt.
Fogynak a likviditás javítására igénybe vehető eszközök

„A fizetési határidők gyors emelkedése játszódott le a válság kitörésekor is, amit aztán egy konszolidáció követett. A költségmegtakarítások, belső tartalékok mozgósítása, a gyengébb cégek eltűnése a piacról, a hitelezés újraéledése együttesen képes volt a fizetési határidőket szinten tartani, javítani. Amennyiben a jelenlegi tendencia tartósnak bizonyul, úgy a likviditási helyzet javítása érdekében számba vehető eszközök már szűkebb körűek: a belső tartalékok, hatékonyság javítási lehetőségek kimerültek, és a hitelezés sem valószínű, hogy új lendületet tudna venni” – tette hozzá Németh László.

 

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo