Az első ütemben csak azok a márkakereskedők vehettek részt, akik bankhitellel rendelkeztek, így akiket a márkaimportőr finanszírozott, azok nem jutottak kedvezményes hitelhez - idézte Balogh Árpádot, a GÉMOSZ alelnökét az MTI.
Az alelnök ismertette egy augusztusban végzett felmérés eredményét, amely szerint a magyarországi gépkocsi-márkakereskedők száma egy év alatt 4 százalékkal 448-ra csökkent. A legtöbb tulajdonos a telephelyére felvett devizahitel miatt ment csődbe - tette hozzá az alelnök. A csődbe menet kereskedők helyzetét súlyosbítja, hogy a magánvagyonukra is zálogjogot jegyeztetett be a bank, Európában csak az üzleti vagyonra tesznek jelzálogot - folytatta Balogh Árpád.
A felmérés másik eredménye az, hogy felmérték a márkakereskedők területi eloszlását: Budapesten 85, míg megyénként - átlagosan - 19 található, a sor végén álló Nógrád, illetve Heves megyében viszont csak 8-8 márkakereskedés működik. Ugyanakkor a márkák száma 32, így előfordul, hogy 100 kilométernél is távolabbra kell menni autót vásárolni, illetve később szervizelni.
A feketepiaccal kapcsolatban a GÉMOSZ a kormánynak készített egy összegzést, amelyben kiszámolta: az állam évi 250 milliárd forint adóbevételtől esik el a nem adózó szervizek miatt. A minimális javítási óradíj 2 ezer forint ebben az ágazatban. A tájékoztató utáni vitában elhangzott, hogy az adóhatóság a 600 gépkocsijára kiírt közbeszerzésen ennél olcsóbb ajánlatot fogadott el nyertesnek.