A magyar turisták és a csokigyár

A hagyományos értelemben vett nyaralások mellett egyre nagyobb teret nyernek az egy-, legfeljebb kétnapos üdülések, túrázások és gyárlátogatások.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A turisták 85 százaléka volt már életében gyárlátogatáson, illetve nagyjából 10-ből négyük részt vett az elmúlt egy évben „bakancsos” túrán. Jelen gazdasági helyzetben mindez érthető, hiszen egy ilyen kiruccanás átlagosan 5-10 ezer forint közé tehető, így a kevésbé tehetősek is megengedhetik maguknak.

Egyre népszerűbb célpont a csokigyár – Kép: SXC

A kuponos és az akciógyűjtős oldalak térnyerésével egyre több egy-, két-, de legfeljebb néhány napos utazás is elérhető viszonylag olcsón. Mindez persze nem helyettesíti a hosszabb nyaralásokat, ugyanakkor megfelelő kikapcsolódást biztosít – derült ki a Lealkudtuk.hu által készített, mintegy kétezer főt megszólaltató, nem reprezentatív felméréséből. Az elsősorban a fővárosban vagy a nagyvárosokban élők ugyanis egyre inkább szeretnének kiszakadni egy-egy napra, és elutazni egy gyárlátogatás, egy fesztivál, egy kulturális program vagy pusztán városnézés miatt.

„Kezdenek feléledni a régi értékek, hiszen például minden ötödik felhasználó látna szívesen egy disznóvágást, ugyanakkor a válaszadók 70 százaléka arra is kíváncsi, hogyan készül el egy tábla csokoládé – mondta Orova Balázs, a B2C üzletágvezetője. – Nem titok, a férfiak nagy része inkább egy autógyárra kíváncsi, szemben a nőkkel, akik az édesség mellett egy illatszergyárba »szimatolnának be« inkább. Ráadásul egy ilyen, egynapos »túra« átlagosan 5-10 ezer forint, amely a jelen gazdasági környezetben megfelelő alternatívája lehet akár egy pihenős, de otthon töltött hétvégének is.”

Az elmúlt egy évben „bakancsos” túrán a válaszadók 40 százaléka már részt vett, Magyarországon belül elsősorban a Budai-hegység, valamint a Mátra, míg külhonban elsősorban Ausztria és Szlovákia volt a kedvelt célpont. Vélhetően sok a visszatérő túrázó is, hiszen a válaszadók kétharmada valószínűsítette azt, hogy a nyaralás előtt még egyszer elmegy legalább egy egynapos túrára. Sőt a tavalyi nyár slágere volt például az egynapos horvátországi, tengerparti kiruccanás is, nagyjából 10 ezer forint körüli áron. Így az is beleszimatolhatott a sós tengeri levegőbe, aki egyébként nem engedheti meg magának.

Nyaralás: a magyarnak a hitel sem akadály
Nem éppen üdülős nemzet a magyar: egy év alatt mindössze 17 százalékunk jutott el néhány napra pihenni. Úgy tűnik azonban, hogy a hitel nem akadály: a lakáshitellel rendelkezőkre például kétszer annyira jellemző, hogy voltak üdülni, mint azokra, akiknek a vállát nem nyomja ilyen teher.
Hasonló a helyzet a „gyárlátogatásokkal” is. Ebben az esetben is a válaszadók kétharmada valószínűsítette azt, ha lesz rá alkalma, elmegy ilyen eseményre, nyílt napra. A csokoládégyár látogatása mellett komoly érdeklődés mutatkozott az autógyártás, a porcelán-manufaktúrák és a kozmetikai szerek gyártósorainak látogatása iránt is. A csokoládégyártás persze mindenkit érdekel, azonban a porcelángyártás már inkább csak az 55 év feletti korosztályt, és az sem titok, hogy a férfiakat a benzingőz, míg a hölgyeket inkább a parfümökből eredő illatok ejtik rabul. „Persze nem feltétlenül a túrázás vagy a gyárak kötik le az embereket. A válaszadók 70 százaléka egy egyszerű városnézésre is örömmel befizetne, sőt a történelmi játékok és a hagyományőrző programok is minden harmadik felhasználónkat érdekli” – tette hozzá Orova Balázs.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo