A MasterCard 2013-ban első alkalommal hirdetett versenyt a fogyasztókat a vásárlásban valamilyen módon segítő mobil alkalmazások között. A verseny célja az volt, hogy értékeljék a közép-kelet-európai régió, valamint Oroszország és Törökország mobilvásárlási alkalmazásait. A legjobb alkalmazásokat egy tizenhat fős nemzetközi, szakmai zsűri választotta ki, amely az értékeléskor három fő szempontot vizsgált: a felhasználói élményt, az alkalmazás megjelenését, valamint a megfelelő működést.
A legjobb magyar alkalmazásokMagyarországon a ParkolóÓra díjfizető alkalmazása bizonyult a legjobbnak, és a második helyre is a hasonló típusú, parkolást és autópálya-matrica megvásárlását lehetővé tévő Mobil parkolás & e-matrica érkezett. A hazai dobogó harmadik fokán egy mesterember-kereső adatbázis áll, a JóSzaki.hu.
Molnár Miklós, a győztes ParkolóÓrát fejlesztő AntaresNav Kft. ügyvezető igazgatója szerint fő céljuk, hogy gyors és pontos segítséget nyújtsanak az egyik legalapvetőbb mindennapi tevékenység, a közlekedés terén.
„Nagyon fontos szempont volt a tervezés során, hogy a felhasználók gyorsan, legfeljebb három kattintáson belül elérjék a céljukat. Alkalmazásunk a gyorsaság mellett átláthatóságot biztosít, hiszen a felhasználók nyomon követhetik a parkolásra költött összeget, a percre pontos leállításnak köszönhetően pedig nincs túlszámlázás” – közölte az igazgató
A termékkatalógustól a kuponos vásárlásig
A MasterCard versenyében olyan alkalmazásokat hasonlítottak össze, amelyek segítséget nyújtanak bizonyos termékek, szolgáltatások megvásárlásában. Nevezhettek többek között termékkatalógus, szolgáltatás- vagy boltkereső alkalmazások, taxi- és ételrendeléshez használt applikációk, de nagy számban voltak az egész régióban divatos kuponos vásárlást biztosító programok is.
Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője szerint egy adott piac fejlettségét jelzi, hogy a részt vevő alkalmazások milyen arányban teszik lehetővé a tulajdonképpeni vásárlást, tehát nem csupán termékinformációval, térképpel vagy egyéb eszközökkel támogatják a folyamatot, de elviszik a fogyasztót a kasszáig, felajánlanak valamilyen fizetési lehetőséget. Ez az arány Magyarországon volt a második legmagasabb (59%) az egész régióban, a verseny zsűrije csak Törökországban talált nagyobb arányban ilyen alkalmazásokat.
A kilenc ország piacát vizsgálva kiderült, hogy azon alkalmazások, melyekkel fizetni is lehet, több mint 50%-ban lehetővé teszik a bankkártyás vásárlást, így jelenleg a bankkártya a mobil vásárlási alkalmazások által legnagyobb arányban használt fizetési mód a részt vevő országokban.
A régió legjobbjai
A zsűri nemcsak az egyes országokban hirdetett győztest, de összesített eredmény is született a több mint 110 alkalmazás vizsgálata után. Így a régióban a legjobbnak járó díjat a török Yemeksepeti, Törökország első számú étel-házhozszállító szolgáltatásának mobil megoldása kapta, mellyel a felhasználók tartózkodási helyük alapján választhatnak több ezer étterem kínálatából. A második helyezett a lengyel e-book, hangoskönyv- és e-folyóirat-olvasó alkalmazás, a Nexto Reader lett, amellyel Lengyelország legnagyobb könyváruházának virtuális polcait lehet böngészni, de a fogyasztók az alkalmazáson keresztül meg is vásárolhatják a kiválasztott termékeket. A harmadik helyen Csehország legnagyobb közösségi vásárlást támogató szolgáltatása, a Slevomat szerepel.