Már nem félünk a hiteltől

Öt éve nem látott csúcsot értek el a hitelfelvételek: egyre többen, egyre több kölcsönért folyamodnak a pénzintézetekhez. A felvett átlagos személyi kölcsön összege meghaladja az egymillió forintot és a többség már ezt is online intézi.

Kép:Pixabay

Lendületet kapott a hitelezés, a magyarok 2014 májusában 10,92 milliárd forint személyi kölcsönt vettek fel a Magyar Nemzeti Bank kimutatása szerint. A növekvő hitelfelvételi kedv szakértők szerint összefügg azzal, hogy a gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság hangulata Európában, és a magyarok is optimistábban nyilatkoznak kilátásaikról, mint az elmúlt években, fogyasztásaikat is növelni tervezik – derült ki a Cetelem Körkép 2014 legfrissebb adataiból.

Elhisszük, hogy lesz rá pénz

Az emelkedés jelentősnek mondható, hiszen a gazdasági válság és a devizahitel-törlesztés nehézségei miatt történt bizalomvesztés megfontoltságra intette az embereket, akik anyagi biztonságuk érdekében inkább elhalasztották nagyobb befektetést igénylő terveiket. A trend azonban most megfordult: öt éve nem volt ilyen magas a hitelfelvételek összege, mint 2014. májusban. (Ugyanakkor elképesztő magasságba emelkedett az év közepére a pénzügyi bajba sodródott, és ezért a Központi Hitelinformációs Rendszerbe került hiteladósok mulasztásainak a száma. A Pénzcentrum becslése szerint több mint 800 ezer, döntően kis összegű tartozással megcsúszott adós lehet a rendszerben.)

Most már rajtunk múlik, hogy mennyit bukunk a hitelen
Az átlag magyar rosszul dönt a hitelfelvételnél és összességében kb. 1,2 millió forintot veszít egy átlagos 7 millió forintos hitelen. És ezért már kizárólag a rossz döntések okolhatók. A válság növelte a pénzügyi tudatosságot bizonyos mértékben, de döntéseink még mindig nem tökéletesek – a Bankmonitor elemzése szerint.
„Jó hír, hogy az emberek egyre jobban bíznak abban, hogy munkahelyük megőrzésének, kiadásaik stabilizálódásának köszönhetően a felvett kölcsönt vissza tudják fizetni; egyértelműen ez magyarázza, hogy újra mernek hitelre vásárolni, kölcsönt felvenni” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója, aki nemcsak a hitelt felvevők számának növekedését, hanem a felvett hitel összegének emelkedését is pozitív jelenségnek tartja. A felvett személyi kölcsön összege ugyanis már átlagosan az egymillió forintot is meghaladja a Cetelemnél.

De mire elég egymillió?

Az ilyen összegű kölcsönt a Magyar Cetelem Bank ügyfelei közül legtöbben, az igénylők mintegy fele lakásfelújításra, otthona megszépítésére fordítja. Ha új lakásra nem is tudnak költeni, ennek az összegnek a segítségével mégis minőségi változást érhetnek el közvetlen környezetükben: új burkolatot kaphat a fürdőszoba, lecserélhető a konyhabútor, a nyílászárók, korszerűvé válhat a fűtési rendszer. Szintén sokan, a kölcsönért folyamodók egytizede autóvásárlást finanszíroz a kölcsönből. Egymillióból ha új autót nem is kapni, de egy jó állapotú használt kocsi kényelmesen kijön belőle.

A Cetelem ügyfelei között egyre többen folyamodnak kölcsönért online csatornán keresztül: az interneten beérkezett igénylések száma megduplázódott a tavalyi évhez képest.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo