Legális megtakarításokkal is sokat spórolhatunk

A vállalatok költségeinek egyik legnagyobb részét a dolgozók bérei és ennek járulékai jelentik, így ezen a területen már kisebb, legális megtakarításokkal is sokat spórolhatunk. Erre lehet megoldás a cafeteria rendszer kiépítése, ez azonban sok cégvezetőnek fejtörést okoz. Az Accor Services Magyarország Kft. folyamatosan kutatja a vállalatok igényeit és követi a piaci változásokat. A 2006-ban és 2008-ban elvégzett kutatási eredmények érdekes piaci folyamatokba adnak betekintést.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre népszerűbbek a béren kívüli juttatási rendszerek

Míg 2006-ban a válaszadó cégek mindössze 26%-a vallotta magáról hogy cafeteria rendszer keretében nyújt valamilyen adómentes juttatást, addig 2008-ban ez a szám 58%-ra emelkedett.

Ezen belül a nagy- és középvállalatok aránya még magasabb, de mára a kisvállalkozások több mint negyedéről elmondható hogy bevezette, vagy 1-2 éven belül tervezi a bevezetését.

A cafeteria rendszerek alkalmazásának hajlandósága az elmúlt évben olyannyira megnőtt, hogy mind Budapesten, mind vidéken a határozott elzárkózás (a kiépítést illetően) a cégek összességére nézve 20% alatt van. A vizsgált cégek között a budapesti illetve vidéki illetőségű cégek esetében nem mutatható ki szignifikáns különbség a béren kívüli juttatások rendszerének használatát illetően.

Magasabb összegű béren kívüli juttatások

A 2006-os felméréssel összehasonlítva - ahogy ezt az alábbi táblázatban is láthatjuk - pozitív eltolódás figyelhető meg cafeteriákban meghatározott éves keret tekintetében, hiszen a 120.000 Ft alatti keretet biztosító cégek aránya csökkent, a 241.000-360.000 Ft közti kategóriát adó cégek aránya pedig megduplázódott.

Gondoskodó középvállalatok

A cégnagyságot figyelembe véve megállapítható, hogy a legmagasabb éves cafeteria keretösszeget a középvállalkozásokban kapnak a dolgozók.

Évente egyszer, mindenki egyforma mértékben

A 2008-as felmérés szerint a cégek 89%-nál fix összegben állapítják meg a béren kívüli juttatások keretét és nem alkalmaznak a dolgozói csoportok közti differenciálást. A vállalatok 61%-nál évente egy alkalommal, 27%-nál pedig negyedévente nyilatkozhatnak a dolgozók, hogy melyik juttatásból milyen összegben szeretnének az adott éves keretükből.

A legnépszerűbb válaszható elemek nem, azok sorrendje azonban változott

A cafeteria elemek között a legnépszerűbbek továbbra is: az étkezési és a melegétel utalvány, az ajándék utalvány valamint az üdülési csekk, majd az egészségpénztári hozzájárulás és a helyi utazási bérlet követi ezeket. 2006-hoz képest azonban egyre feljebb kúsznak a népszerűségi listán a kultúrát és az internet előfizetést támogató utalványok, illetve a melegétel utalvány hamarosan átveszi az első pozíciót a népszerűségi listán. Az Accor Services tapasztalatai szerint az ajándék utalvány 2008-ban azért népszerűbb, mert sok vállalat arra törekszik, hogy minden munkavállaló által választható elemeket tegyen a cafeteriába, így pl. az iskolakezdési támogatás vagy a bérlet, csak a munkavállalók egy rétege számára vehető igénybe.

Éves cafeteria keret összege

2006

2008

120.000 Ft alatt

22,87%

15,28%

121.000-240.000 Ft között

34,98%

34,28%

241.000-360.000 Ft között

9,42%

18,12%

361.000 Ft fölött

32,74%

32,31%

Cafeteria rendszer bevezetés és üzemeltetés - tényleg annyira bonyolult?

A cafeteria rendszerek bevezetésében és kezelésében a cégek mintegy 71% vesz igénybe valamilyen szakértő cég vagy személy támogatását, ez pedig 16%-kal több mint két éve. Ugyanakkor a bevezetésen túleső és üzemeltetésben napi tapasztalatot szerző cégek előzetes várakozása és valós tapasztalatában pozitív eltérés mutatkozik. Vagyis sokkal egyszerűbb a bevezetés és az üzemeltetés is, mint azt a cégek előzetesen gondolták.

A cégek mintegy 40%-a számára a legnagyobb problémát a dolgozók megfelelő tájékoztatása, oktatása, valamint a nyilatkoztatás jelenti.

Az információ a legértékesebb

A tanácsadók illetve a szoftverek kiválasztásánál is fontosabb tényező a változó törvényi szabályozásokról való folyamatos tájékoztatás valamint a munkavállalók választásának a naprakész nyomon követése. A megkérdezett cégek nem érzik elegendőnek birtokukban levő információ mennyiségét a cafeteria rendszerek üzemeltetése és bevezetése témában.

forrás: Accor Services cafeteria kutatás 2008

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo