Egyre népszerűbbek a béren kívüli juttatási rendszerek
Míg 2006-ban a válaszadó cégek mindössze 26%-a vallotta magáról hogy cafeteria rendszer keretében nyújt valamilyen adómentes juttatást, addig 2008-ban ez a szám 58%-ra emelkedett.
Ezen belül a nagy- és középvállalatok aránya még magasabb, de mára a kisvállalkozások több mint negyedéről elmondható hogy bevezette, vagy 1-2 éven belül tervezi a bevezetését.
A cafeteria rendszerek alkalmazásának hajlandósága az elmúlt évben olyannyira megnőtt, hogy mind Budapesten, mind vidéken a határozott elzárkózás (a kiépítést illetően) a cégek összességére nézve 20% alatt van. A vizsgált cégek között a budapesti illetve vidéki illetőségű cégek esetében nem mutatható ki szignifikáns különbség a béren kívüli juttatások rendszerének használatát illetően.
Magasabb összegű béren kívüli juttatások
A 2006-os felméréssel összehasonlítva - ahogy ezt az alábbi táblázatban is láthatjuk - pozitív eltolódás figyelhető meg cafeteriákban meghatározott éves keret tekintetében, hiszen a 120.000 Ft alatti keretet biztosító cégek aránya csökkent, a 241.000-360.000 Ft közti kategóriát adó cégek aránya pedig megduplázódott.
Gondoskodó középvállalatok
A cégnagyságot figyelembe véve megállapítható, hogy a legmagasabb éves cafeteria keretösszeget a középvállalkozásokban kapnak a dolgozók.
Évente egyszer, mindenki egyforma mértékben
A 2008-as felmérés szerint a cégek 89%-nál fix összegben állapítják meg a béren kívüli juttatások keretét és nem alkalmaznak a dolgozói csoportok közti differenciálást. A vállalatok 61%-nál évente egy alkalommal, 27%-nál pedig negyedévente nyilatkozhatnak a dolgozók, hogy melyik juttatásból milyen összegben szeretnének az adott éves keretükből.
A legnépszerűbb válaszható elemek nem, azok sorrendje azonban változott
A cafeteria elemek között a legnépszerűbbek továbbra is: az étkezési és a melegétel utalvány, az ajándék utalvány valamint az üdülési csekk, majd az egészségpénztári hozzájárulás és a helyi utazási bérlet követi ezeket. 2006-hoz képest azonban egyre feljebb kúsznak a népszerűségi listán a kultúrát és az internet előfizetést támogató utalványok, illetve a melegétel utalvány hamarosan átveszi az első pozíciót a népszerűségi listán. Az Accor Services tapasztalatai szerint az ajándék utalvány 2008-ban azért népszerűbb, mert sok vállalat arra törekszik, hogy minden munkavállaló által választható elemeket tegyen a cafeteriába, így pl. az iskolakezdési támogatás vagy a bérlet, csak a munkavállalók egy rétege számára vehető igénybe.
Éves cafeteria keret összege |
2006 |
2008 |
120.000 Ft alatt |
22,87% |
15,28% |
121.000-240.000 Ft között |
34,98% |
34,28% |
241.000-360.000 Ft között |
9,42% |
18,12% |
361.000 Ft fölött |
32,74% |
32,31% |
Cafeteria rendszer bevezetés és üzemeltetés - tényleg annyira bonyolult?
A cafeteria rendszerek bevezetésében és kezelésében a cégek mintegy 71% vesz igénybe valamilyen szakértő cég vagy személy támogatását, ez pedig 16%-kal több mint két éve. Ugyanakkor a bevezetésen túleső és üzemeltetésben napi tapasztalatot szerző cégek előzetes várakozása és valós tapasztalatában pozitív eltérés mutatkozik. Vagyis sokkal egyszerűbb a bevezetés és az üzemeltetés is, mint azt a cégek előzetesen gondolták.
A cégek mintegy 40%-a számára a legnagyobb problémát a dolgozók megfelelő tájékoztatása, oktatása, valamint a nyilatkoztatás jelenti.
Az információ a legértékesebb
A tanácsadók illetve a szoftverek kiválasztásánál is fontosabb tényező a változó törvényi szabályozásokról való folyamatos tájékoztatás valamint a munkavállalók választásának a naprakész nyomon követése. A megkérdezett cégek nem érzik elegendőnek birtokukban levő információ mennyiségét a cafeteria rendszerek üzemeltetése és bevezetése témában.
forrás: Accor Services cafeteria kutatás 2008