Ők azok, akik egyre fontosabbak a bankoknak

A következő években akár a mostani három-négyszeresére is nőhet magyarországi lakossági bankpiacon belül a jelenleg 800-1200 milliárd forint méretűre tehető prémium banki szegmens, amely ezzel meghaladhatja a bankoknál és befektetés szolgáltatóknál tartott teljes megtakarítási állomány egy negyedét – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég friss piacfelméréséből.

Dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nőhet a következő években. Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló szegmens mérete napjainkban 800-1200 milliárd forintra tehető, azonban ennél jóval nagyobb potenciál van benne.

A prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető a myClient szerint, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki. „A 4000 milliárd forintra tehető piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Fontos kiemelni, hogy nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó” – mondja Kolossay Balázs.

A prémium banki szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni myClient szakértője szerint. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése közel 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.

„A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással” – mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.

Ki számít prémium ügyfélnek?
Azon ügyfelek tartoznak a prémium szegmenshez, akik legalább 280-400 ezer forint havi nettó fizetéssel rendelkeznek, vagy pénzügyi megtakarításaik állománya eléri legalább az 5-10 millió forintot. Az egyik legnagyobb hazai bank külön definiálta a 35 év alatti fiatal prémium ügyfélkört, akik legalább 200 ezer forint nettó fizetéssel, vagy 2 millió forint megtakarítással rendelkeznek. A prémium ügyfélkör felső határát az 50-75 millió forint feletti megtakarítás jelenti, e szint felett már a legexkluzívabb privát banki szolgáltatásokban részesülhetnek az ügyfelek.
A Bankmonitor.hu vizsgálata szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, emellett sztenderdnek mondhatók az olyan szolgáltatások, mint az időpontfoglalás, a soronkívüliség, vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhető befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés  már eltérő mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál. A hiteleknél elérhető kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelőnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik. Széles körben tetten érhető a bankok kínálatában a kiegészítő, nem banki szolgáltatásokra kiterjedő klubtagság típusú kedvezmények megteremtésére irányuló törekvés, amely meglehetősen szórt minőségben valósul meg: egyes bankoknál tudatosan felépített, jól kiválasztott partneri kör szolgáltatásai jelennek meg árengedménnyel, míg más esetben a partneri szolgáltatóknál kevésbé érezhető a prémium minőség.
Melyiket válasszam?
A prémium szolgáltatások terén a banki paletta jelenleg igen sokszínű a bankok gyakorlata a kínált szolgáltatások, illetve azokhoz kapcsolódó díjkedvezmények tekintetében nagyon eltérő. Mindenképp fontos tehát, hogy akik ilyen termékben gondolkodnak bankolási szokásaikat végiggondolva döntsenek a termék mellett. Ebben segíthet a Piac&Profit témában készült korábbi összeállítása.
Mit ígérhetnek a bankok?

A myClient szakértőinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelő kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisban lévő prémium piacon meghatározóak lesznek a következő évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértője.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo