Dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nőhet a következő években. Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló szegmens mérete napjainkban 800-1200 milliárd forintra tehető, azonban ennél jóval nagyobb potenciál van benne.
A prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető a myClient szerint, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki. „A 4000 milliárd forintra tehető piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Fontos kiemelni, hogy nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó” – mondja Kolossay Balázs.
A prémium banki szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni myClient szakértője szerint. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése közel 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.
„A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással” – mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.
A myClient szakértőinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelő kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisban lévő prémium piacon meghatározóak lesznek a következő évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértője.