Életbiztosítás: óvatosan, rövid távra

Az életbiztosítást kínáló cégek tapasztalatai szerint a lakosság ma elsősorban a biztonságos pénzügyi szolgáltatásokat részesíti előnyben. Akkor számíthat egy pénzügyi termék az ügyfelek komolyabb érdeklődésére, ha a megtakarított vagy befektetett összeget a tulajdonosa biztos kezekben tudhatja. Ezen a piacon hosszú távra kell tervezni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 

Napjainkban mindenfajta pénzügyi befektetést kockázatosnak találnak az emberek - derült ki az Aviva Életbiztosító „A fogyasztók megítélése a megtakarításokról" címet viselő, saját ügyfelei körében végzett reprezentatív kutatásából. A pénzügyi szektor cégeinek vissza kell szereznie az emberek bizalmát - jelentette ki Bartók János, a biztosítótársaság elnök-vezérigazgatója, aki szerint ennek a kényszernek az eredménye szigorúbb szabályzati rendszer lesz.

Az elmúlt bő egy évet vizsgálva elmondható, hogy nagyobb változás a pénzügyi termékek tervezett igénybevételében tapasztalható, nem a termékhasználatban. Ezt már a GfK Hungária legfrissebb, „Pénzügypiaci adatszolgáltatás" című tanulmánya állapítja meg. Az öt fő pénzügyi termékcsoportot - folyószámla/bankkártya, lakáshitel, kis összegű hitel, közepes összegű hitel, megtakarítási termék - vizsgálva kiderült, hogy 2008 második félévében óvatosabbá váltak a családok, és sokkal kevésbé szándékoztak új pénzügyi termékeket igénybe venni, mint az év első felében. Az idei első negyedévi adatok viszont már azt mutatják, hogy megnőtt az érdeklődés a megtakarítási termékek iránt.

Még fontosabb a védelem

A pénzügyi termékeket kínáló biztosítók ügyféligényeket fednek le még akkor is, ha sokszor többfordulós beszélgetésre van szükség ahhoz, hogy az ügyfél előtt körvonalazódjon, mi is a legjobb biztosítási megoldás a számára. Így, hiszen az élethelyzetek sokfélék, mindig minden terméknek lehet piaca.

Adókedvezmény-megvonás?
Nehezebb jövőt vetítenek előre a napvilágra került adóztatási elképzelések. A jövőjükre gondoló és emiatt hosszú távú befektetésekre hajlandó emberek negatív üzeneteket olvashatnak ki a tervezett módosításokból. A hosszú távú megtakarítást jelentő életbiztosítások esetében Magyarországon az ügyfelek mintegy ötödénél lényeges szempont az adókedvezmény. Különösen most, amikor a rövid távú megtakarítások jelentős hozamversenyt támasztanak, fontos a hosszú távú lekötések kamatadó-mentessége és adókedvezménye. Az adókedvezmény megvonása a fiatalabb generációhoz tartozók számára jelentene rossz üzenetet, akiknek családjuk van, és megértették az öngondoskodás jelentőségét - hangsúlyozza Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy a teljes piac szempontjából valószínűleg nem jelentene nagy visszaesést az adókedvezmény eltörlése, ám egy nagyon fontos réteget kifejezetten rosszul érintene.

Az életbiztosítási piac történéseit jelentősen befolyásolja a gazdasági válság háztartásokra gyakorolt hatása, nyilatkozta a Piac & Profitnak Fábián Attila, a Groupama Garancia Biztosító élet- és bankbiztosítási vezérigazgató-helyettese. A háztartások jövedelmének csökkenése, a terhek emelkedése, a megtakarítási formák értékvesztése és a sajnálatosan növekvő munkanélküliség mind-mind új ügyféligényeket generál. A biztosítási védelem felértékelődésével előtérbe kerülnek a klasszikus életbiztosítási formák, és azok a konstrukciók, amelyek biztosítási védelmet nyújtanak munkanélküliség esetére. A társaságnál azt tapasztalják, hogy az ügyfelek keresik azokat a befektetési formákat is, amelyek a pénzügyi piacok változásával szemben védenek, de magas hozam elérésére is lehetőséget adnak.

Bartók János szerint az ügyfelek most leginkább arra kíváncsiak, hogy mit hoz a jövő, miközben biztos hozamot és fedezetet akarnak. Ezért új érvrendszert kell a szakmának találnia, amellyel új ügyfeleket szólíthat meg. Nem újdonságról, hanem az elmúlt időszakban feledésbe merült eszközről van szó. Most újra előtérbe kerül annak tudatosítása, hogy a biztosításba fektetett összeg nem ablakon kidobott pénz, hanem felkészülés előre nem várt események kivédésére. A piac eközben a kockázati életbiztosítások felé mozdult el - állítja az elnök-vezérigazgató.

Kevesebb a befektetés

Idén az év első négy hónapjában a biztosítók közel 30 százalékkal kisebb díjbevételt könyvelhettek el az életbiztosítási piacon, mint egy évvel korábban - szolgáltatott információt a Piac & Profitnak Kósa Zoltán, az AXA Biztosító Zrt. vezérigazgatója. Úgy látja, a nagyfokú csökkenést főként az egyszeri díjfizetésű szerződések vásárlásának és a meglévő szerződésekre történő rendkívüli befizetéseknek a drasztikus visszaesése okozta: tavaly április végéig e biztosításokból 74 milliárd forint folyt be, idén ugyanezen időszak alatt mindössze 31 milliárd. Mivel ezek többsége befektetési jellegű életbiztosítás volt, a válság e módozatokat érintette leginkább. A folyamatos díjas életbiztosítások díjbevétele ugyanakkor szinten maradt (93 milliárd forintról van szó).

Az egyszeri díjas bevételek visszaesése Kósa Zoltán szerint azt tükrözi, hogy a lakosság befektetési szempontból némileg elfordult az életbiztosításoktól, rövidebb távú lehetőségeket keres. Az egyszeri díjas, befektetéshez kötött életbiztosítások piacán a mintegy 60 százalékos visszaesés feltételezhetően sokkal nagyobb mértékű, mint az ügyfelek összes befektethető forrásainak csökkenése. Az AXA azt látja, hogy a lakossági befektetők tanácstalanok, közelmúltbeli negatív befektetési tapasztalataik és nagyfokú kockázatkerülésük miatt figyelmük a fokozott biztonságot és kiszámíthatóságot kínáló termékek irányába fordult.

A válság gyors begyűrűzése nem késztette új termékek kidolgozására az Avivát, hiszen a 10-20 évre előre tekintő biztosítószakma nem a gyors lépések területe. Az ötlettől a megvalósulásig, a piacra vitelig jellemzően fél év is eltelik. A társaság a meglévő termékeit módosítja úgy, hogy azok megfeleljenek az igényeknek. Ilyen újdonság, hogy már cégek is köthetnek életbiztosítást alkalmazottaik részére, ami a válság idején kimondottan pozitív üzenetet hordoz, azt mutatja, hogy hosszú távon számítanak a munkájukra - mondja Bartók János. Az ügyfelek megváltozott befektetési hajlandóságára és kockázatkerülő törekvéseire válaszul az AXA áprilisban rögzített hozamú befektetési életbiztosítást indított útjára. Ez a termék a befektetési lehetőségek széles köre mellett két fix hozamú, zárt végű befektetési eszközalapot is kínál, így a jelenlegi bizonytalan pénzügyi környezetben is jó lehetőséget és alternatívát nyújt az óvatos befektetőknek. A Groupamánál idén egy új, határozott ideig értékesített, kétéves tartamú, egyszeri díjas unit-linked életbiztosítást is bevezettek.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo