A fontos kockázatokat nehéz helyzetben is fedezni kell
Mára szinte általánossá vált a vállalati biztosítások piacán, hogy az ügyfelek nem, vagy csak részben biztosítják magukat azokra az esetekre, amelyek jelentős veszteséget okozhatnak számukra. „Míg korábban a nem megfelelő fedezet, vagy nem egészen pontos módozat kiválasztása a tájékozatlanság számlájára volt írható, addig mára már a
Ha egy vállalat költségcsökkentésre is kényszerül, amelynek egyik elemét a biztosításra fordított kiadások lefaragása jelenti, elsősorban azt kell meghatározni: mi az a kockázat, illetve melyek azok a fedezetek, amelyeket az ügyfél tudatosan megtart. Ám éppen ez az a terület, amely paramétereit, és egyediségét tekintve is átláthatatlan lehet az egyes cégek számára. Ezért ezeknél a biztosításoknál különösen érdemes független alkusz segítségét kérni - még a szerződéskötés előtt. A vállalati biztosítások esetében az alkusz nem elad, hanem venni segít: tájékoztat, elmagyaráz, és a legjobb ajánlat kiválasztásában működik közre.
„Tapasztalataink szerint a kis- és középvállalkozások alkuszi segítség nélkül csak 60-70 százalékos hatékonysággal képesek ezt a feladatot elvégezni, különösen a felelősségi kockázatok felmérésében szorulnak külső segítségre - magyarázza Pászka Zsuzsa. - Az alkusz azonban garantálni tudja, hogy az ügyfél a szükséges és biztosítható kockázatokra valóban megfelelő fedezetet kapjon, ezáltal kár esetén, reális kártérítést kaphasson."
A leggyakoribb hiba, hogy az ügyfél „nem pontosan arra" köti meg a biztosítást, amire szerette volna. Így a kártérítési igényeire könnyen elutasító választ kaphat. Amellett, hogy az ügyfél gyakran nem megfelelően tájékozott biztosítási kérdésekben, jelenleg szinte egyetlen szempont a díjon való spórolás, ami miatt nem biztosítja magát minden olyan szükséges esetre, amelynek bekövetkezése pedig az elviselhetőnél nagyobb anyagi veszteséget jelent számára.
„Egy alkusz hozzáadott értéke nem a biztosítás, hiszen az a biztosító terméke. Az alkusz értéke az, hogy megismeri az ügyfél üzletmenetét, tevékenységét, felméri a kockázatait, elkészíti a kockázatelemzést és ennek alapján kínál az ügyfélnek megoldási javaslatokat, amelynek csak egyik eleme a kockázat biztosítással történő lefedése." - hangsúlyozza Gerendai Károly, a FBAMSZ elnökségi tagja.
Milliók is spórolhatók a kockázati fedezetek csökkenése nélkül
Mindezek mellett az olyan időkben, amikor a költségcsökkentés minden korábbinál nagyobb szerepet kap, nem elhanyagolható szempont, hogy ezek a fajta biztosítások jórészt egyedileg kidolgozott termékek, melyek esetében - nem utolsósorban az egyes ajánlatok versenyeztetése miatt - az alkuszok a közvetlenül a biztosítóktól kapott ajánlatokhoz képest jelentős díjcsökkenést képesek elérni. Ez éves szinten már kisebb vállalatok esetében is akár milliós összegek megtakarítását eredményezheti.
Az izlandi vulkánkitörés esete jól példázza, hogy a jelenleg kínált biztosítási konstrukciók sem feltétlenül kínálnak minden valós kockázatra fedezetet. Amiatt, hogy leállt a légiközlekedés, a nagy termelővállalatoknál is ellátási nehézségek keletkeztek (több esetben üzemszünethez vezetett), de a légifuvarozás hiánya kihatással volt a friss zöldség, gyümölcs és hússzállításra is, több ezer konténernyi áru maradt Európán kívül ebben az időszakban.