Négy nagy olajcég - az Exxon Mobil, a Chevron, a Royal Dutch Shell és a ConocoPhillips - az egymilliárd dolláros projekt keretében vegyes vállalati formában akarnak kiépíteni és működtetni egy olyan gyorsreagálású rendszert, amely szükség esetén akár napi 100 ezer hordó kiömlő olajat képes befogni, illetve feltartóztatni akár az óceánok 10 ezer lábnyi mélységében is.
A BP Deepwater Horizon olajkútja napi 60 ezer hordó olajjal szennyezte a környezetet 5 ezer lábnyi mélységből. Az új rendszer, amely több olajbefogó hajót és felszín alatti olajbefogó berendezést foglal magában, bármikor bevethető lesz és 24 órán belül lehet majd mobilizálni. A BP-t egyelőre nem kérték a csatlakozásra, de szintén használhatja az olajkatasztrófa-elhárító rendszert, amelyet másfél éven belül terveznek felállítani. A részes cégek egyenlő arányban osztják meg az egymilliárd dolláros költséget.
Két héten belül megkezdődhet a Mexikói-öbölben annak a sérült mélytengeri kútnak a végleges lezárása, amelyből az április 20-i fúrótorony-robbanás óta több százmillió liter nyersolaj ömlött a tengerbe az Egyesült Államok történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófáját előidézve. A katasztrófa nyomán becslések szerint 355-696 millió liter kőolaj ömlött a tengerbe. A BP közlése szerint a kárelhárítás eddigi költsége már megközelíti a 4 milliárd dollárt. Az ABC szerdai tudósítása szerint már 5600 vízijármű vesz részt az öbölbeli takarításban, ennél nagyobb hajóhad korábban csak a második világháborúban, a szövetséges erők normandiai partraszállásakor gyűlt össze.