Olcsóbb lesz az áruszállítás

Az északi-sarkon keresztül érkezhetnek boltjainkba az áruk, ha beválik Vlagyimir Putyin terve. A Szuez-csatorna forgalmának egy részét váltaná ki az északi-sarkköri hajózási útvonal fellendítésével, és Oroszország gondoskodik róla, hogy így is legyen.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

"Ez a legrövidebb út", jelentette ki Putyin, s a számok őt támasztják alá: az új útvonal 7408 kilométerrel rövidebb, mint a bevált déli útvonal. Ez kevesebb üzemanyag-használatot is jelentene.

Az Indiai-óceán helyett a Jeges-tengeren kelnének át Európába azok a teherszállító hajók, melyek az olcsón gyártó ázsiai országokból hoznák a fejlett világba az árukat. A globlizáció éppen erre a fejlett és fejlődő világ közötti árrésre épült, s a konténeres szállítás felgyorsította a világkereskedelmet.

Az új útvonal azonban az EU energiafogyasztására is hatással lenne: a cseppfolyósított földgáz ugyanis nagy tankhajókon érkezik. Nem véletlen, hogy a legnagyobb vízi jármű, mely megtette az utat, egy 120 000 tonnás földgáz-szállító hajó volt augusztusban. Becslések szerint a földgáz szállításának költségét 10-15 százalékkal lehetne csökkenteni a rövidebb útvonallal.

Putyin stratégiáját az teszi lehetővé, hogy a Jeges-tengeri jégtömbök a hőmérséklet emelkedés miatt hónapokig vannak olvadt, vagyis hajózható állapotban. Az állami tulajdonú Sovkomflot várhatóan nagy részét bonyolítaná a fellendülő forgalomnak, s a vállalat már meg is kezdte a "terep" tesztelését, hogy lássák, hol vannak a hosszú ideig jégmentes övezetek. A nukleáris energiával működő nagy jégtörő hajók 2 méter vastagságú réteget képesek feldarabolni, írta a Reuters. Moszkva 1,2 milliárd dollárt költ újabb jégtörők gyártására.

A Kremlin eltökélte, hogy fejleszti az ország északi kikötőit, a szállítmányozási cég részvényeinek 25 százalékát pedig tőzsdére bocsátják. A tanker-balesetek azonban nagyobb környezeti kockázatoknak teszik ki az eddig érintetlen régió élővilágát.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo