Mennyire környezetkímélő, amit annak mondanak? Lezárult az országos razzia

A fogyasztóvédelem áprilistól szeptemberig vizsgálta a főként ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát.

Az országos ellenőrzéssorozatban csak tizenkét esetben derítettek fényt megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Az enyhébb szabálysértéseknél a pontatlan tájékoztatás kiigazítására kötelezték a forgalmazót. Bírságot három eljárásban szabtak ki összesen 650 ezer forint értékben. Egyre több a környezet- és egészségtudatos vásárló, folyamatosan nő a kereslet a kizárólag természetes vagy újrahasznosított alapanyagokból készülő termékek iránt. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha bio, natúr vagy organikus árukat kínálnak. Ám ezt gyakran alaptalanul teszik: egy korábbi uniós felmérés szerint a zöld állítások 42 százaléka túlzó, hamis vagy megtévesztő.

Kép:sxc

Az ITM kezdeményezésére lezajlott vizsgálat a piac tisztításával támogatja a vásárlókat abban, hogy szándékaiknak megfelelően valóban környezettudatos döntéseket hozhassanak. A tapasztalatok szerint a kereskedők zöld állításai elenyésző számú kivételtől eltekintve megbízhatók. Csupán hat hagyományos üzlet és ugyanennyi webshop adott okot az elmarasztalásra, amiért többnyire jogszerűtlenül, megalapozatlanul, következetlenül használták a bio, organikus vagy újrahasznosított jelzőket, megjelöléseket.

Nem tudták kellően igazolni a zöldséget 

A vállalkozások egyebek mellett (bevásárló)táska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer, öblítő, kábelharisnya "zöldségét" nem tudták meggyőzően, dokumentumokkal igazolni. A nem a termék csomagolásán, hanem a polcon vagy honlapon feltüntetett félrevezető állításokat már ki is javították. Az összes kiszabott bírság túlnyomó hányadát, 600 ezer forintot egy nemzetközi áruházlánc sümegi és szolnoki egységeinek kell megfizetnie megtévesztő gyakorlatuk miatt. Arra nem akadt példa, hogy bármelyik kereskedő visszaélt volna a tanúsító szervezetek nevével, logójával.

A hatóság kétféle női kozmetikumnál külön megnézi, hogy a gyártók okkal büszkélkednek-e a környezetkímélő összetétellel, fenntartható előállítással. A tavaszi vizsgálati forduló eredménye alapján az arckrémek esetében tisztességesen járnak el a hazai vállalkozások. A hajápoló készítmények esetleges "zöldre festését" az október végéig zajló ellenőrzésben leplezhetik le a szakemberek.

Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta: "A zöld állítások vizsgálata 2021-től beépül a fogyasztóvédelem állandó feladatai közé. Az évente ismétlődő általános áttekintés mellett két kiemelt termékcsoportot önállóan is ellenőrzünk majd. Zöld szempontok mentén alakítjuk a szabályozást: a termék árához igazodóan akár két-háromszor hosszabb jótállási idő tartósabb cikkek forgalmazására ösztönözhet, így csökkentve a hulladékok mennyiségét. Idén januártól teljesen papírmentes lehet a garanciális ügyintézés: a jótállási jegy már digitális formában is kiadható. Ha minden szükséges adat és az elektronikus aláírás szerepel rajta, az elektronikus számlával érvényesíthetjük javítási vagy csereigényünket."

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo