A kínai főváros iskoláiban megtiltották a kültéri foglalkozásokat, helyenként be sem kellett menniük a diákoknak, volt ahol az internet segítségével online foglalkozásokat tartottak. A lakosságot óvintézkedésekre szólították fel, azt tanácsolták, aki csak teheti, maradjon zárt térben, odakint pedig az emberek viseljenek arcmaszkot. A népszerű mobiltelefonos alkalmazásoknak köszönhetően a pekingiek több forrásból is értesülhetnek a levegő aktuális állapotáról, s eszerint hétfőn este és kedden napközben a levegőminőségi index sok helyütt 600 és 900 között mozgott. Az egy köbméter levegőben mért apró porszemcsék (PM2,5) koncentrációját kifejező mutatók szerint Peking több pontján az Egészségügyi Világszervezet ajánlásában szereplő egészségügyi határértéknek még a 35-szörösét is kimutatták.
A szmog nem csak pekingi probléma.
Pekingben a négyes skálán továbbra is a narancssárga, vagyis a második legmagasabb szintű szmogriadó van érvényben. Ennek értelmében egyes üzemeknek vissza kellett fogniuk a termelésüket, másoknak le kellett állniuk; az építkezések építőanyagainak szállítását elvben leállíttatták. A Hszinhua hírügynökség jelentése szerint Peking és Honan tartomány autópályáit szakaszosan és időlegesen lezárták a látótávolság lerövidülése miatt. Súlyos szmogot jelentettek az északi Tiencsin városból és a szomszédos Hopej tartomány egyes részeiből is.
Ázsia más részeiben az erdőtüzek füstje borítja sötétbe az eget.
Az országos meteorológiai központ előrejelzése szerint még szerdán is kitart az északi térséget napok óta ellepő szmog, amelyet hivatalosan is az év eddigi legrosszabbjának neveznek. A szakemberek a kialakult helyzetért elsősorban a széntüzelést teszik felelőssé, s hozzáteszik, hogy mindehhez a jelentős autóforgalom és a komplex éghajlati viszonyok, a hideg is hozzájárult. Az ilyenkor szokásos módon a közösségi médiát folyamatosan ellepik az átláthatatlan szmogot ábrázoló amatőr fényképek, a kórházakban megnő a légzőszervi panaszokkal orvoshoz fordulók száma, az online üzletekben megugrik a levegőtisztítók és az arcmaszkok forgalma.
Egy korábban nyilvánosságot kapott és azóta sokat idézett tanulmány szerint mintegy félmilliárd észak-kínainak átlagosan öt és fél évvel rövidül meg az élete a belélegzett rossz minőségű levegő miatt. A kínai Hszinmin magazinban közölt 2013-as felmérés szerint a szabad levegőn töltött egyetlen nap Pekingben 21 szál magas kátránytartalmú cigaretta elszívásával egyenértékű. Egy amerikai nonprofit szervezet, a Berkeley Earth országos adatokon alapuló, frissen közreadott elemzésében arra következtetetett, hogy a kínaiak 80 százaléka rendszeresen ki van téve a szmog ártalmainak; a légszennyezés körülbelül napi 4 ezer kínai halálesetért felelős.A légszennyezésért elsősorban a gyors ütemű kínai gazdasági növekedés a felelős, az autók terjedése mellett ugyanis a gyárak és az erőművek károsanyag-kibocsátása az egyik legsúlyosabb gond a távol-keleti országban, ami nyakló nélküli széntüzeléshez vezet: ha a kínai éves szénfogyasztást vasúti vagonokba pakolnánk, 550 ezer kilométer hosszú szerelvényt kapnánk.
Korlátozzák az autók kibocsátását
Peking arra készül, hogy bevezesse az autók és egyéb gépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó legszigorúbb szabványt a világon - közölte a kínai főváros környezetvédelmi hivatala. A kínai főváros évek óta küzd a krónikus légszennyezettséggel, amely a téli fűtési időszakban a még használatban lévő elavult széntüzelésű kazánok használata miatt az átlagosnál is nagyobb gondot jelent az itt élőknek. Az ígért új normák hatályba léptetésétől azt várják, hogy a személyautók kibocsátását sikerül 40 százalékkal visszafogni, míg a nagyobb motorokkal rendelkezők esetében, mint amilyenek a buszok is, 50 százalékos lesz a csökkentés. Jelenleg a 2013-ban érvénybe léptetett környezetvédelmi előírások vannak érvényben, amelyek az Euro-5 kibocsátási határértékeknek felelnek meg. A PM2,5 szennyezésnek, vagyis az apró porszemcsék egy köbméter levegőben található koncentrációjának 31 százalékáért az autók tehetők felelőssé. Nemzetközi tapasztalat szerint a szigorú kibocsátási szabvány fontos eleme a levegőminőség javításának.
Pekingben 2008 óta hét közben a rendszámok alapján kitiltják az autók körülbelül 20 százalékát az utakról. Időnként nagyobb nemzetközi eseményekhez kapcsolódóan, mint utóbb az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) csúcskonferenciája, vagy a közelmúltbéli katonai parádé, hetekkel korábban bejelentik a legszigorúbb korlátozásokat, hogy az adott időpontra kék legyen az ég Peking felett.
Nálunk sem sokkal jobb a helyzet
Bár a rendszerváltást követő években jelentősen javult a levegő minősége, ez a kedvező trend a 2000-es évek második felében megállt, majd romlás volt tapasztalható. Az Egészségügyi Világszervezet szoftverével könnyen megbecsülhető, hogy milyen egészségügyi károkat okoz hazánkban is a levegő szennyezettsége. A légszennyezettségi adatok alapján, évente Budapesten mintegy 1.700 ember, Debrecenben 230, Miskolcon közel 200 ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a szmoggal.