A több száz fős szaúdi királyi család fényűző életstílusát jellemzi, hogy tagjai számára sokáig évi 40 milliárd dolláros állami keretből állandó lakosztályokat tartott fenn hotelekben, mobiltelefon-előfizetést és ingyen-repülőjegyeket adott. Igaz, újabban központilag visszafogták a költekezést, mivel Abdullah király kijelentette: könnyíteni próbál lelkiismeretén a halála előtt, így számos privilégiumot megvont családtagjaitól.
Vegyészmérnök inkognitóban
Van azonban egy arisztokrata, aki példamutatóan gyakorolja az ökotudatos életvitelt, igaz, a szomszédos Egyesült Arab Emírségekben, amelyre ugyancsak jellemző a pazarló fogyasztás. A Magyarországnál valamelyest kisebb alapterületű föderáció a világ legnagyobb vízlábnyomával „büszkélkedhet" - napi 550 liter -, a párolgás miatt ugyanis négyszer locsolják a gyepet naponta. Dr. Abdul Aziz bin Ali Al-Nuaimi, akit a nyugati sajtóban csak „zöld sejkként" emlegetnek, természet iránti elkötelezettségét apjától leste el, aki solymász volt. A fiúra nagy benyomást tett a puska helyett ragadozó sólyommal végzett vadászataikon, hogy miként élhet az ember szoros összekötöttségben a klímával, a hőmérséklettel, a széljárással. A madárfaj viselkedését is követendőnek tartja: „Csak annyit eszik, amennyire szüksége van, s nem amennyit szeretne."
Miután az olajsejkek a fosszilis iparágak fennmaradásából profitálnak - az emírségek is olajkészletei miatt változott egy emberöltő leforgása alatt halászfalukból luxusparadicsommá, s az OPEC adatai szerint az állam csak 2010-ben 74 milliárd dollárra tett szert olajexportból -, mindennemű zöld szónoklatuk üres frázisnak tűnhet. A zöld sejk - akinek e két szó az e-mail címe - azonban szó szerint a saját bőrén érezte az olajipar környezetre és emberi egészségre ártalmas hatását. Vegyészmérnökként kezdte pályafutását e szektorban - hetente öt napot dolgozott keményen, kollégái nem tudták, hogy ki ő -, s szemtanúja volt, hogy 35-40 éves munkások sorra halnak bele az ipari szennyező anyagok mellékhatásaiba. Az ő teste is tiltakozott a kén-dioxid és a kén-hidrogén masszív dózisa ellen: magas lett a vérnyomása, fájtak a szemei, nehezen lélegzett. Három évig bírta, aztán besokallt.
Összekötött emberiség
Visszatért az egyetemre, ahol „tiszta termelés és ipari ökoszisztémák" szakirányban szerzett PhD-t. Ezután kiment az utcára, és az eldobált hulladékok felszedésére buzdította a polgárokat. Maga is lehajolt a szemétért. 1996-ot írtunk ekkor, a zöld filozófiának még híre-hamva sem volt a Perzsa-öböl térségében. Mára megideologizálta a green (zöld) szót: a G globálist, az R újragondolást (rethink) jelent, a két E nem más, mint enlightenment (megvilágosodás) és etika, vagyis az értékekre utal, melyeket magunkénak vallunk, az N pedig a hálózatot (network) jelöli, az emberiség összekötöttségét.
A sejk nemcsak a Globális Kezdeményezés a Fenntartható Irakért nevű szervezet tagjaként és a Zayed Egyetem Környezeti Hatás Alapítványának elnökeként munkálkodik ezeknek az értékeknek a megvalósításán, hanem saját példájával is igyekszik rávezetni az ifjú korosztályt a felelősségteljes fogyasztásra. „Próbálom csökkenteni a karbonlábnyomomat. Elértem, hogy harmada a másokénak. Amikor öten étterembe megyünk, két adagot kérünk. Magamnak nem rendelek. Azt eszem meg, amit a többiek meghagynak" - mondta a CNN-nek őfelsége, akinek a minap született meg ötödik gyermeke. Odáig megy a takarékoskodással, hogy csak kétperces zuhanyozást enged magának, így 15 liter vizet használ el. Szeretné, ha mások is követnék a példáját, és nem énekelnének a zuhany alatt 10-15 percig 50-60 liter vizet elfolyatva, holott az országnak nincsenek saját édesvízkészletei, az ivóvíz 98 százalékát tengervíz-sótalanító üzemek állítják elő.
Tanulás, szeretet, adás
A sejk úgy látja, Mohamed próféta is holisztikusan szemlélte az ember létét a Földön. A Korán tanításai szerint az ember „felügyelője" a földi teremtményeknek, és az Úr bármely teremtményével való visszaélés bűn, beleértve a természeti erőforrások elfecsérlését. A szent könyvben több száz bekezdés szól a takarékoskodásról. A sejk életcélja, hogy holisztikus harmóniában éljen, tehát spirituális, intellektuális, testi, érzelmi, esztétikai és ökológiai érzékei kiegyensúlyozottak legyenek életében. Létre is hozott egy intézetet a holisztikus tudás és egészség propagálására. Egy átlagos munkanapján hulladék-újrafeldolgozó üzemet szemléz, vagy az emírség szegényeinek avat fel kórházat. Életfilozófiáját szintén betűk mögé csoportosította: tabu számára a 3C - complaint, comparison és criticism -, vagyis a panaszkodás, az összehasonlítás és a kritika, ám fejleszti magát a 3L - learning, loving, lending - terén is, ami nem más, mint tanulás, szeretet, adás.