A döntést a polgári légügyi hivatal (CAAC) hozta nyilvánosságra közleményében. E szerint a társaságok a kormány engedélye nélkül még fuvardíjat és más díjakat sem emelhetnek. Az unió döntése, amely fizetésre kötelezi az EU reptereire leszálló és azokról felszálló gépek üzemeltetőit széndioxid-kibocsátásuk függvényében, "ellentétes az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményének vonatkozó elveivel és a nemzetközi polgári repülési szabályokkal" - áll az indoklásban. (A kínai légiközlekedési szövetség korábban jogi lépésekkel és esetleges megtorló intézkedésekkel fenyegetett.)
Az üvegházgázok Európai Bizottság által létrehozott kvótakereskedelmi rendszere január elsején lépett érvénybe, s az EU területén járatokat üzemeltető összes repülővállalatra kiterjed. Megalkotói arra számítanak, hogy mintegy 4 ezer légitársaság fog fizetni széndioxid-kibocsátása miatt.
Kína tiltakozik amiatt, hogy az EU gázkibocsátási kereskedelmi rendszerét (ETS) Európán kívüli légitársaságokra is vonatkoztatja és már korábban is kifejezte ezzel kapcsolatos kifogásait. Kína - a fejleményektől függően - fontolóra veszi olyan szükséges intézkedések meghozatalát, amelyekkel megvédi a kínai állampolgárok és vállalatok érdekeit - áll a közleményben. A dokumentum megfogalmazói bíznak abban, hogy az unió megfelelő megoldást talál a helyzetre, a kétoldalú kapcsolatok egészét figyelembe véve, s "a felek együttes erőfeszítésekkel küzdhetnek tovább az éghajlatváltozás hatásai ellen, valamint a nemzetközi légi ipar fenntartható fejlődéséért".
"Túl sok a Föld védelméért?"
Az EU pekingi nagykövete Markus Ederer hétfői sajtótájékoztatóján kérdésre válaszolva kiállt az uniós rendelkezések mellett, s arra hivatkozott, hogy a klímaváltozás hatásai elleni küzdelemben vezető szerepre törő EU egyformán kezeli az uniós és az azon kívüli társaságokat. Ederer szerint a rendszer működtetése esetén például a Peking-Brüsszel járat utasainak ez plusz 17,50 jüant, vagyis körülbelül 618 forintot jelentene. "Önökre bízom annak eldöntését, hogy ez túl sok-e a Föld védelméért" - jegyezte meg a diplomata. Ugyanakkor jelezte, az EU kész a párbeszédre a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezeten (ICAO) keresztül.
2011 novemberében az ICAO nyilatkozatot fogadott el, melyben az EU-t arra kéri: mentesítse a nemzetközi légi szállítókat a kibocsátás-kereskedelmi rendszerének hatálya alól. A dokumentumot 26 ország, Kínán kívül mások mellett az Egyesült Államok, Oroszország és Japán is aláírta.