Indul a verseny a nettó zéró karbonkibocsátásért

Elemzők szerint 2030-ra az összes vállalat csaknem egynegyede nettó zéró karbonkibocsátással rendelkezik majd. Az európai cégek élen járnak ezen a területen, de más térségek is egyre jobban felzárkóznak.

Az évtized végére minden vállalatnak csaknem a negyede (24 százaléka) karbonsemleges lesz – ez derül ki a Fidelity International Elemzői Felméréséből, mely rámutat, hogy ágazatok és térségek széles körében egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) megfontolások. Az európai vállalatok már előrébb járnak ezen az úton: az elemzők becslése szerint 2030-ra 30 százalékuk karbonsemleges lesz, de az ázsiai cégek is kezdik ledolgozni a lemaradást: az ázsiai-csendes-óceáni térségben ötből legalább egy vállalat (23 százalék) várhatóan szintén megvalósítja ezt a célt az említett határidőig.

A Fidelity International évente közzétett Elemzői Felmérése a világ különböző tájain dolgozó saját elemzőink véleményét összegezve kb. 15 ezer különálló vállalati kapcsolatfelvétel eredményét foglalja össze annak érdekében, hogy mely fontosabb trendek határozzák meg jelenleg a vállalati szférában zajló eseményeket.

„Becslésed szerint az általad vizsgált vállalatok hány százaléka lesz karbonsemleges (szürke, narancs és kék tartomány) 2030-ra, 2040-re és 2050-re?”
Forrás: Fidelity Elemzői Felmérés 2021

Jenn-Hui Tan, a Fidelity International globális fenntartható befektetések vezetője a következőket fűzte hozzá: „Úgy véljük, hogy az éghajlatváltozás a társadalomra, az üzleti életre és a vállalatok és piacok hosszú távú jövedelmezőségére leselkedő egyik legnagyobb veszély. Ezért várjuk el azoktól a vállalatoktól, amelyekbe befektetünk, hogy egyértelműen igyekezzenek foglalkozni az éghajlatváltozás által a működésükre gyakorolt potenciális hatással.

A Fidelity nettó zéró kibocsátással kapcsolatos előrejelzései a cégek jelenlegi tervein alapulnak, ezért arra számítanak, hogy a következő években felfelé fognak módosulni, ahogy a jogszabályok mind szigorúbbá válnak és a befektetők alapfeltételként kezelik majd a meggyőző környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) módszerek alkalmazását.

Kína 2060-as nettó zéró célkitűzése ambiciózus, de nem teljesíthetetlen

A Fidelity Kínával foglalkozó elemzőinek 25 százaléka arról számolt be, hogy az általuk vizsgált cégek többségénél egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az ESG témakörére – ez az arány az elmúlt három év során még csupán kb. 15 százalék volt. Feltételezhető, hogy ebben már Kína 2060-as nettó zéró célkitűzésének hatása is megmutatkozik.

„Tapasztaltad-e, hogy az általad vizsgált vállalatok az elmúlt év során növekvő hangsúlyt fektettek az EGS-irányelvek bevezetésére és kommunikálására?”
Forrás: Fidelity Elemzői Felmérés 2021

Flora Wang, Asszisztens portfólió menedzser és Igazgató, Fenntarthatósági Befektetések, Fidelity International, így értékelte az eredményeket: „Kína karbonemissziója várhatóan 2030 környékén éri majd el a csúcspontját, vagyis az országnak azt követően nagyjából 30 éve lesz, hogy elérje a 2060-as célelőirányzatot. Ehhez képest Európa karbonkibocsátása a 90-es évek elején érte el a csúcspontját, melynek akkori szintje ráadásul jóval alacsonyabb volt a Kína esetében vártnál.

Bár ez egy ambiciózus cél, a vállalatokkal a helyszínen folytatott beszélgetéseink alapján bízom abban, hogy fel fognak tudni nőni a kihíváshoz. Közelmúltban készített China Stewardship Report című összeállításunk arról tanúskodik, hogy Kínában általános és folyamatos fejlődés tapasztalható a befektetések felügyelete terén. Kínának nagyon sok veszteni valója van, ha nem sikerül gátat vetni az éghajlatváltozásnak.”

A 2021-es bizalmi ráta magas

Bár a járvány miatt sok országban még ma is korlátozások vannak érvényben, a Fidelity Elemzői Felmérésből az derült ki, hogy a vállalatvezetők az alacsony kamatoknak, a negatív reálhozamoknak és a támogató költségvetési politikának köszönhetően pozitívan ítélik meg a cégeik 2021-es kilátásait – ez pedig kedvező körülményeket teremthet a globális növekedés 2021-es és azt követő fellendülése számára.

„Hogyan látod, az elmúlt 12 hónaphoz képest mennyire magabiztosan fektetnénk be az általad vizsgált vállalatok vezetői a saját vállalkozásukba a következő 12 hónapban?”
Forrás: Fidelity Elemzői Felmérés 2021
Kék: Mérsékelten magabiztosabban Narancssárga: Jóval magabiztosabban
Balról jobbra: energia, informatika, pénzügyi papírok, nyersanyagok, ipari papírok, közművek, nem alapvető fogyasztási cikkek, távközlés, egészségügy, alapvető fogyasztási cikkek

A talpra állás üteme országonként és ágazatonként eltérő lesz, attól függően, hogy hogyan halad a vakcinák terjesztése és milyen hatással járnak az új Covid-variánsok. Kína 2020-as „elsőként be, elsőként ki” szereplőként szerzett előnye vélhetően 2021-ben is érezhető lesz még.

„Európa és az USA fokozatosan talpra fog állni, ahogy elérhetővé válnak a vakcinák és újraindulnak a gazdaságok – az esetleges nagy fellendülés az év második felére várható. Várakozásaink szerint a járvány során legtöbbet szenvedett ágazatok közül néhány igen látványos felpattanást produkál majd, de ennek mértéke koránt sem mindenhol lesz egyenletes” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Véleményvezér

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo