Fairtrade aranyat akar Európa

Megszületett a végső szabályozás a konfliktusos ásványok kapcsán, azzal a céllal, hogy megállítsa azon csoportok pénzelését a fejlődő országokban, amelyeknek ón, tantál, nióbium és arany bányákból származnak bevételeik. Az Európai Bizottság által előterjesztett rendelet célkitűzése, az EU-ba importált ásványok és fémek felelős forrásból származásának biztosítása.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: PP archív

Nagy lépésnek tartja Cecilia Mamström, az EU kereskedelmi biztosa a szabály meghozatalát, amely alapjául szolgál a bányászatból pénzelt, az alapvető emberi jogok megsértése és a fegyveres konfliktusok elleni erőfeszítéseknek. Már a nyár közepén készen voltak a szabályozás fő elemei, ezt követően az Európai Parlament és a Tanács véglegesítették a rendeletet. A fő eldöntendő kérdés az volt, hogyan és mikortól vezessék be az Európai Uniós importőrök körében.

Az arany ára: emberéletek és környezetszennyezés
A luxuscikkek iparának nagy vétke, hogy a beszállítói lánc végén álló aranykitermelők gyakran jogsértő milíciák Afrikában. Az arany ezért számos esetben „konfliktusásványnak” minősül. A problémáról a Dirty Gold War című film ad képet.
A végleges döntés szerint az importált ón, tantál, nióbium és arany több mint 95%-a felelős forrásból kell, hogy érkezzen az Európai Unióba. A szabályozás 2021. január elsejével lép életbe. Ez idő alatt azon fognak dolgozni, hogy megbizonyosodjanak, minden feltétel adott az uniós szintű végrehajtáshoz.

Kísérő intézkedéseket is bevezetnek, amelyek támogatják az érintett importőröket, főleg a kkv szektorban tevékenykedő vállalatokat. Az intézkedést egy sor fejlesztés támogatja, és olyan külpolitikai lépéseket tesznek, amelyek növelik a szabályozás hatékonyságát.

Magyarországon eddig főleg civil kezdeményezésekkel próbálták elérni a fairtrade minősítésű arany hazai használatának bevezetését. A múlt hónapban indult útjára a Nofilter Gold kampány. A nevéből is kiderül, hogy az aranyról szól kendőzetlenül. A kampány célja, hogy minél szélesebb körben ismerjék meg és alakuljon ki az igény fair trade tanúsítással rendelkező arany vásárlására. (A kávé, a csokoládé és más termékek esetében a fair trade mozgalom próbál változtatni a mostoha körülményeken. Itt olvashat erről részletesen.)

Fair trade után itt a fair tea
A víz után a második legnagyobb mennyiségben fogyasztott ital a világon. 7,2 milliárd ember évente 3 milliárd csészényi hörpint fel belőle. A legtöbbet Kínában. A kávéból csak feleannyi fogy, mint a teából. A gyártók végre kidolgozzák az etikus működés és beszerzés alapelveit.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo