Egyre többen vennének napkollektort otthonra

A legtöbben garázzsal, mosogatógéppel, légkondicionálóval bővítenék otthonukat, de egyre népszerűbbek a napkollektorok, és sokan bővítenék ruhatárukat is – derül ki a Fundamenta országos kutatásából, ahol arra keresték a választ, milyen extrákkal egészítenék ki a magyarok a meglévő lakásukat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Fundamenta 25-35 évesek körében végzett országos reprezentatív kutatása szerint a legtöbben garázzsal szeretnék kibővíteni a házukat (57 százalék), amelyet sorrendben a mosogatógép (49 százalék) és a légkondicionáló (48 százalék) követnek. Utóbbira különösen nagy igény mutatkozik a városlakók körében: míg a fővárosban és megyeszékhelyeken a többség prioritásként említette a légkondi beszerelését, a falvakban vagy községekben élőknek mindössze 35 százaléka választotta első helyen ezt a lehetőséget.

Forrás: Fundamenta, 2018.

A kutatás alapján az energiatakarékosság is egyre fontosabb szempont, amikor otthonunkról gondolkodunk: a válaszadók 34 százaléka említette, hogy napkollektorral korszerűsítené lakását. A legvágyottabb extrák közé ötödik helyre a gardróbszoba került, amelyet 29 százalék említett. Nem meglepő, hogy jelentős különbségek láthatóak a preferenciákban nemek és lakóhely szerint: a garázst főként a vidéken élő férfiak preferálják, míg gardróbszobát inkább a fővárosi magasabb végzettségű nők szeretnének. Az eredmények alapján a kandalló (22 százalék), víztisztító készülék (19 százalék), valamint a medence (17 százalék) iránt mutatkozott még jelentősebb igény.

A Fundamenta kutatása szerint a megkérdezettek többsége úgy véli, hogy a légkondi, mosogatógép beszerzése viszonylag gyorsan, akár már a lakás megvételekor megtörténhet. Kicsit nehézkesebb, ugyanakkor még mindig hamar megvalósíthatónak látják az olyan átalakításokkal járó bővítéseket, mint például a garázs vagy a kandalló. Hosszabb távú tervként a napkollektor, a medence vagy a gardróbszoba szerepelnek.

A lakásextrákkal kapcsolatos célok megvalósulását az ingatlanvásárlást követő legfeljebb 2-3 éven belül tartják a leginkább reálisnak a válaszadók. A Fundamenta szakértője szerint tudatos takarékoskodás nélkül az extrának számító lakásálmok gyakran valóban megmaradnak álmoknak. A szakértő ezért azt javasolja, hogy ha megfogalmaztunk magunknak egy célt, kezdjünk tudatosan félretenni, például indítsunk lakástakarékot, hiszen így havi 20 ezer forintos megtakarítás mellett néhány év alatt jelentős pénzösszegre tehetünk szert, amelyből fedezhetjük lakásunk komfortszintjének, energiahatékonyságának növelését.

Okos mérőkkel az energiahatékonyságért
Az okos mérőeszközök tömeges alkalmazása kínálja az egyik legjobb megoldást az Európai Unió 2014-ben életbe lépő új energiamegtakarítási követelményeire. A közösség energiahatékonysági irányelve értelmében 2014-től a tagországokban évente 1,5 százalékkal kell az energiafelhasználást csökkenteni, ám az okos mérőeszközökkel akár 5–15 százalékos energiamegtakarítás is lehetséges.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo