Egy címke segíthet a gyerekmunkásokon

A gyermekmunka az egyik legnagyobb probléma, amely az egyébként is sokszor támadott divatiparral kapcsolatban felmerül. Most egy védjeggyel a fogyasztói döntés kényszerítheti a cégeket arra, hogy felhagyjanak a szörnyű gyakorlattal.

A ruhaiparral kapcsolatos számos probléma és megalázó alkalmazási módszer közül (még valóságshow is készült a szörnyű körülményekről) a gyermekmunka kétségkívül a legsúlyosabb gond. A nemzetközi munkaügyi szervezet szerint a gyerekmunka megfosztja a gyerekeket a gyerekkoruktól, a további lehetőségeiktől és a méltóságuktól. A szervezet szerint durván 168 millió gyerek van ilyen mentális, fizikai és morális csapdában – írja az ecouterre.com

Új-zélandi gyermekgondozási szakemberek most úgy döntöttek, megpróbálnak változtatni ezen. Az UNICEF-fel és a Saatchi&Saatchi reklámügynökséggel együtt elindították a „Child Labor Free” (Gyermekmunkamentes) mozgalmat azzal a céllal, hogy a fogyasztók erejét használják fel a gyermekmunka visszaszorítására.

Egy akkreditációs rendszert és egy tanúsító védjegyet hoztak létre, amely igazolja, hogy egy adott termék gyermekmunka igénybevétele nélkül készült. A márkáknak ahhoz, hogy a védjegyet használhassák, be kell mutatniuk a gyártásukat, az alapanyagaikat, beszerzési forrásaikat, és az ellenőrző cég számára (az EY) bizonyítaniuk kell, hogy gyermekmunka az ellátási láncukban sem szerepel. Az EY ellenőrzi az adatokat, értékeli a jelentést, szükség szerint helyszíni ellenőrzéseket végez, vagy javaslatokat tesz a további fejlődésre.

Kép: Childlaborfree.com

Méltányosság és kereskedelem
Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító fizetség járjon. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében is ideje lenne tenni valamit. A fair trade mozgalom viszont nem csak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta.
A címke létrehozása tulajdonképpen lehetőséget teremt az etikus választásra a fogyasztóknak – mondta Michael Pratt, a kezdeményezés alapítója. Ugyanúgy, ahogy a kozmetikai iparban már sokak által ismert és keresett jelzés az állatkísérletek nélkül készült termékek logója, vagy ahogy egyre többen ismerik például a fair trade (ld. keretes írásunkat) kereskedelemből származó áruk jelzését. Ezek használata és a megszerzésükhöz szükséges szigorú feltételek teljesítése ma már egyértelműen piaci előnyt jelent a cégek számára.

A csoport jelenleg egy nagyobb tesztüzem előkészítésén dolgozik, a fogyasztók először augusztus végén az új-zélandi divathéten találkozhatnak majd a jelzéssel. A tervek szerint a logó később nemcsak textilipari termékeken, de bútorokon, játékokon vagy épp kozmetikai szereken is megjelenhet majd.

Pratt hangsúlyozza, hogy ez egy pozitív mozgalom, amely a változást ünnepli. „Meg akarjuk ünnepelni azokat a márkákat, amelyek velünk tartanak ezen az úton.” Mint mondta, nem egyszerű a cégeknek sikeresnek lenni a mai világban, és fontos, hogy a fogyasztók megjutalmazzák azokat, amelyek felelősen működnek.

 

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo