Egy címke segíthet a gyerekmunkásokon

A gyermekmunka az egyik legnagyobb probléma, amely az egyébként is sokszor támadott divatiparral kapcsolatban felmerül. Most egy védjeggyel a fogyasztói döntés kényszerítheti a cégeket arra, hogy felhagyjanak a szörnyű gyakorlattal.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A ruhaiparral kapcsolatos számos probléma és megalázó alkalmazási módszer közül (még valóságshow is készült a szörnyű körülményekről) a gyermekmunka kétségkívül a legsúlyosabb gond. A nemzetközi munkaügyi szervezet szerint a gyerekmunka megfosztja a gyerekeket a gyerekkoruktól, a további lehetőségeiktől és a méltóságuktól. A szervezet szerint durván 168 millió gyerek van ilyen mentális, fizikai és morális csapdában – írja az ecouterre.com

Új-zélandi gyermekgondozási szakemberek most úgy döntöttek, megpróbálnak változtatni ezen. Az UNICEF-fel és a Saatchi&Saatchi reklámügynökséggel együtt elindították a „Child Labor Free” (Gyermekmunkamentes) mozgalmat azzal a céllal, hogy a fogyasztók erejét használják fel a gyermekmunka visszaszorítására.

Egy akkreditációs rendszert és egy tanúsító védjegyet hoztak létre, amely igazolja, hogy egy adott termék gyermekmunka igénybevétele nélkül készült. A márkáknak ahhoz, hogy a védjegyet használhassák, be kell mutatniuk a gyártásukat, az alapanyagaikat, beszerzési forrásaikat, és az ellenőrző cég számára (az EY) bizonyítaniuk kell, hogy gyermekmunka az ellátási láncukban sem szerepel. Az EY ellenőrzi az adatokat, értékeli a jelentést, szükség szerint helyszíni ellenőrzéseket végez, vagy javaslatokat tesz a további fejlődésre.

Kép: Childlaborfree.com

Méltányosság és kereskedelem
Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító fizetség járjon. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében is ideje lenne tenni valamit. A fair trade mozgalom viszont nem csak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta.
A címke létrehozása tulajdonképpen lehetőséget teremt az etikus választásra a fogyasztóknak – mondta Michael Pratt, a kezdeményezés alapítója. Ugyanúgy, ahogy a kozmetikai iparban már sokak által ismert és keresett jelzés az állatkísérletek nélkül készült termékek logója, vagy ahogy egyre többen ismerik például a fair trade (ld. keretes írásunkat) kereskedelemből származó áruk jelzését. Ezek használata és a megszerzésükhöz szükséges szigorú feltételek teljesítése ma már egyértelműen piaci előnyt jelent a cégek számára.

A csoport jelenleg egy nagyobb tesztüzem előkészítésén dolgozik, a fogyasztók először augusztus végén az új-zélandi divathéten találkozhatnak majd a jelzéssel. A tervek szerint a logó később nemcsak textilipari termékeken, de bútorokon, játékokon vagy épp kozmetikai szereken is megjelenhet majd.

Pratt hangsúlyozza, hogy ez egy pozitív mozgalom, amely a változást ünnepli. „Meg akarjuk ünnepelni azokat a márkákat, amelyek velünk tartanak ezen az úton.” Mint mondta, nem egyszerű a cégeknek sikeresnek lenni a mai világban, és fontos, hogy a fogyasztók megjutalmazzák azokat, amelyek felelősen működnek.

 

Véleményvezér

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo