Egy címke segíthet a gyerekmunkásokon

A gyermekmunka az egyik legnagyobb probléma, amely az egyébként is sokszor támadott divatiparral kapcsolatban felmerül. Most egy védjeggyel a fogyasztói döntés kényszerítheti a cégeket arra, hogy felhagyjanak a szörnyű gyakorlattal.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A ruhaiparral kapcsolatos számos probléma és megalázó alkalmazási módszer közül (még valóságshow is készült a szörnyű körülményekről) a gyermekmunka kétségkívül a legsúlyosabb gond. A nemzetközi munkaügyi szervezet szerint a gyerekmunka megfosztja a gyerekeket a gyerekkoruktól, a további lehetőségeiktől és a méltóságuktól. A szervezet szerint durván 168 millió gyerek van ilyen mentális, fizikai és morális csapdában – írja az ecouterre.com

Új-zélandi gyermekgondozási szakemberek most úgy döntöttek, megpróbálnak változtatni ezen. Az UNICEF-fel és a Saatchi&Saatchi reklámügynökséggel együtt elindították a „Child Labor Free” (Gyermekmunkamentes) mozgalmat azzal a céllal, hogy a fogyasztók erejét használják fel a gyermekmunka visszaszorítására.

Egy akkreditációs rendszert és egy tanúsító védjegyet hoztak létre, amely igazolja, hogy egy adott termék gyermekmunka igénybevétele nélkül készült. A márkáknak ahhoz, hogy a védjegyet használhassák, be kell mutatniuk a gyártásukat, az alapanyagaikat, beszerzési forrásaikat, és az ellenőrző cég számára (az EY) bizonyítaniuk kell, hogy gyermekmunka az ellátási láncukban sem szerepel. Az EY ellenőrzi az adatokat, értékeli a jelentést, szükség szerint helyszíni ellenőrzéseket végez, vagy javaslatokat tesz a további fejlődésre.

Kép: Childlaborfree.com

Méltányosság és kereskedelem
Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító fizetség járjon. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében is ideje lenne tenni valamit. A fair trade mozgalom viszont nem csak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta.
A címke létrehozása tulajdonképpen lehetőséget teremt az etikus választásra a fogyasztóknak – mondta Michael Pratt, a kezdeményezés alapítója. Ugyanúgy, ahogy a kozmetikai iparban már sokak által ismert és keresett jelzés az állatkísérletek nélkül készült termékek logója, vagy ahogy egyre többen ismerik például a fair trade (ld. keretes írásunkat) kereskedelemből származó áruk jelzését. Ezek használata és a megszerzésükhöz szükséges szigorú feltételek teljesítése ma már egyértelműen piaci előnyt jelent a cégek számára.

A csoport jelenleg egy nagyobb tesztüzem előkészítésén dolgozik, a fogyasztók először augusztus végén az új-zélandi divathéten találkozhatnak majd a jelzéssel. A tervek szerint a logó később nemcsak textilipari termékeken, de bútorokon, játékokon vagy épp kozmetikai szereken is megjelenhet majd.

Pratt hangsúlyozza, hogy ez egy pozitív mozgalom, amely a változást ünnepli. „Meg akarjuk ünnepelni azokat a márkákat, amelyek velünk tartanak ezen az úton.” Mint mondta, nem egyszerű a cégeknek sikeresnek lenni a mai világban, és fontos, hogy a fogyasztók megjutalmazzák azokat, amelyek felelősen működnek.

 

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo