Végleg befellegzett az Airbnb-nek Budapesten?

Schumicky Balázs, a Magyar Apartmankiadók Egyesülete (MAKE) illetve Somló Iván, a Felelős Rövidtávú Lakáskiadók Szövetségének (FRLSZ) nevében javaslatcsomagot nyújtott be a Magyar Turisztikai Ügynökséghez a rövidtávú lakáskiadás piacának átgondolása, szabályozása kapcsán. A csomag legfontosabb pontjai arra mutatnak rá, hogy az Airbnb szektor és a szállodaipar nem egymással versenyeznek, hanem közös érdekük a piac tisztítása, kifehérítése, valamint a minőségi turizmus fejlesztése. Ha viszont rossz irányba megy el a piac szabályozása, akkor abból Bécs és Prága fog nevető győztesként kijönni Budapest helyett. 

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Apartmankiadók Egyesülete illetve a Felelős Rövidtávú Lakáskiadók Szövetségének tagjai támogatják az Airbnb piac szabályozását, fontosnak tartják, hogy a piac kifehéredjen – áll az OGH hírügynökséghez eljuttatott javaslatcsomagjukban.

A világon sehol nem hotelipari érdekekre hivatkozva korlátozták a rövid távú lakáskiadást. Azon a néhány helyen, ahol szűkíteni akarták ezt a piacot, ott a tömegturizmus okozta negatív hatásokat akarták visszaszorítani (lásd Velence, Amszterdam és Barcelona, ahol a városra ki kellett tenni a megtelt táblát). Most viszont egészen más az alapállás: a COVID-19 járvány miatt a turizmus és a gazdaság újraindítása van napirenden.  Nem rövid távú megoldást kell keresni, mint Berlinben, ahol először teljesen betiltották, majd feloldották a korlátozást, mert nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Közép-Kelet Európában sehol nem hozták még hátrányba a rövid távú lakáskiadást

„Közép-Kelet Európában jelenleg sehol sem hozták eddig versenyhátrányba a turizmus fontos pillérét adó rövid távú szállásadókat” – hívja fel a figyelmet Schumicky Balázs, hozzátéve, ha rossz irányba megy el a piac szabályozása, akkor abból Bécs és Prága fog nevető győztesként kijönni Budapest helyett.

A szakember véleménye szerint az MTÜ nagyszerűen felépítette a Budapest brand-et, és sikeresen menedzselte eddig Budapest turizmusát, hagyta, hogy a piaci folyamatok mentén forrjon ki a verseny.

„A szálloda iparnak és a rövid távon lakáskiadóknak nem egymással kéne versenyeznie, mert abból csak mindenki veszíteni fog. Ahogy ezt egy év elején az MTÜ által prezentált kutatás is megerősítette, nagyrészt két külön piacról van szó. A városnak és a gazdaságnak most minden látogatóra szüksége van a jelentősen kevesebb utazó közül. Magyarország és a térség országai különösen sikeresen küzdötték le a járványt, így kedvelt célpontok lehetnek. Örültség lenne ezt a vonzerőt tönkre tenni értelmetlen korlátozásokkal.” – jegyzi meg Somló Iván, a FRLSZ elnöke.

„Van viszont 4-5 közös érdekünk, amely mentén szeretnénk az MTÜ-vel együttműködni. Ilyen a minőségi turizmus és az árszint növelése, illetve a feketén működők visszaszorítása. Ehhez kiváló eszköz például az idéntől kötelezővé tett NTAK regisztráció. Az lenne a fontos, hogy ez valóban számon kérhető legyen. Megkereséseink alapján minden szálláshelyfoglaló portál (Airbnb, Booking.com stb.) hajlandó lenne arra, hogy a hirdetést regisztrációs szám feltűntetéséhez kösse.” - teszi hozzá Somló Iván az FLRSZ elnökségi tagja.

„A lakásban megszállni akarók nagy része nem szállodára, hanem másik városra fog váltani”

„Tévedés azt gondolni, hogy ha valaki például az Airbnb felületén nem talál megfelelő szállást Budapesten, akkor a hotelek között kezd majd keresgélni. Megváltoztak ma már az utazási szokások és ez most duplán igaz, amikor a vendégek jelentős része autóval fog érkezni, európai országokból. Ha nem találnak itt megfelelő szállást, félő, hogy Prágát, Bécset vagy éppen Krakkót fogják beütni a keresőbe. Sokan nem is tehetnek mást, mert a hotelek nem szolgálják ki az igényeiket (az Airbnb statisztikái alapján 89% választ lakást a csak ott elérhető funkciók miatt, mint például  a konyha). Mások pedig  olyan élményt keresnek, amit egy hotel nem nyújt számukra (81% szeretne minél inkább egy helyi lakoshoz hasonlóan élni). Mint, ahogy a hotelek vendégeinek nagy része sem véletlenül választotta ezt a szállásformát és ez így is van jól. Ugyanakkor az mindannyiunk érdeke, hogy a város ismét megteljen élettel” – nyilatkozta Rege Mihály, az FRLSZ elnökségi tagja.

A BKIK hamarosan megjelenő tanulmánya szerint is nagyon fontos az Airbnb-szektor,  és nem szabad korlátozni a kiadható napok számát. A kiszivárgott szigorú korlátozási tervek  - évente csak korlátozott számú napokon lehetnének nyitva a szálláshelyek -  azonban ha ténylegesen megvalósulnak, tönkretennék a budapesti Airbnb-piacot, mivel 120 nap alatt nem lehet értékelhető hozamot elérni. Az intézkedés egyfelől a fekete gazdaságot erősítené, másfelől a piac legértékesebb, becsületesen dolgozó szereplőit arra szorítaná, hogy lakásaikat kivonják a rövid távú piacról. A piac már úgyis elkezdte szabályozni magát, és a rövid távú lakáskiadók jelentős része átállt hosszú távú kiadásra, és nem is fog visszatérni, amíg nem lesz folyamatosan jelentős mennyiségű turista.

A koronavírus kihívására is jó alternatíva az Airbnb

Végül, de nem utolsó sorban: a Covid-19  kapcsán kialakult helyzetben is az Airbnb jó alternatíva a turizmusban. A vendégek a pandémia miatt kifejezetten a biztonságosnak vélt kisebb szállásokat, apartmanokat keresik. Itt nyilván jobban betarthatóak a szociális távolságok, nincsenek közös étkezők, és nem hordoz rizikófaktort a légkondicionálás illetve nagyobb kontrollal tudnak rendelkezni a tisztaság felett, hiszen ezek a lakások jellemzően tisztítószerrel és mosógéppel felszereltek.

A nemzetközi versenyben tehát nem szűkíteni kell a szálláshely kínálatot, hanem színesíteni, hogy a potenciális vendégek több alternatíva közül tudjanak választani az adott desztinációban – összegzik  véleményüket Schumicky Balázs, a Magyar Apartmankiadók Egyesülete  illetve Somló Iván, a Felelős Rövidtávú Lakáskiadók Szövetségének nevében.

A Budapest-brand is veszíthet vonzerejéből

Sok döntéshozó nem érti ezért, hogy miért kellene a hoteleket mesterséges piaci szabályozással versenyelőnybe hozni Budapesten, aminek a végeredményeképpen kevesebb turista választhatja a fővárost, és nem utolsó sorban a 10 év alatt jól felépített Budapest-brand is veszít vonzerejéből több millió potenciális turista szemében.

Összefoglalva a szektor valamennyi szereplője üdvözöl minden olyan döntést, ami szektor fehéredésével jár, és a tisztességes adófizető lakáskiadókat segíti. Viszont ellenez minden olyan átgondolatlan lépést – elsősorban az éves kiadhatóság korlátozását – ami a rövid távú szálláskiadás eltűnésével, és a turisták számának drámai visszaesésével járna. Nehéz helyzetbe hoznák ezzel nem csak a lakáskiadókat, hanem a taxisokat, vendéglátósokat, idegenvezetőket és mindenkit, aki a turizmusból él.

Nem szabad Budapest turizmusának  tervezésében figyelmen kívül hagyni a rövid távú lakáskiadást igénylő vendégek által megvalósuló  költéseket (3,1 millió vendég éjszaka 2019-ben), valamint a szállásadók által fizetett adóbevételeket  –  többek között az idegenforgalmi adót, turizmusfejlesztési hozzájárulást, ÁFA-t,  építményadókat –  ebben a nehéz gazdasági helyzetben.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo