A legnagyobb közösségi oldal deklarált harcot folytat az üzenőfalakat elöntő álhírek ellen. Sok kamuoldal működik idehaza is, mindig újabb és újabb url-ek alatt jelentetik meg tényeket nélkülöző vagy épp elferdítő cikkeiket. De hogyan függ ez össze a linkekhez kapcsolódó képek, címek és leírások szerkeszthetőségével? A Facebook abban bízik, ha lehetetlenné teszi az eredeti címek és képek cseréjét könnyebb lesz felismerni ezeket a híreket. Bízzunk benne, hogy igazuk lesz, mert ez a lépés a tisztességes oldalaknak és posztolóknak is nehézséget okoz.
Mit tehetünk?
Ha a saját weboldalunkról osztunk meg tartalmakat, akkor nincs más dolgunk, mint áttekinteni a CMS rendszerünket. Sokan javasolják az Open Graph használatát, ami lehetővé teszi, hogy az oldal admin részében beállítsuk azt, mit jelenítsen meg a Facebook, amikor behúzza a linket. A Wordpress alatt futó oldalaknál több ingyenes plugin is létezik, ami képes megoldani ezt a feladatot. Az első tanács tehát az, hogy tedd Facebook kompatiblissé az oldalad, akkor nem kell cserélned a link elemeit.
De mi van, ha nem a saját oldalunkról osztunk meg linket?
Itt már nagyobb a gond, hiszen ha nem férünk hozzá a weboldal admin felületéhez, akkor esélyünk sincs optimalizálni a link megjelenését. A Facebook fejlesztői abban is bíznak, hogy ezzel a lépéssel rá tudják kényszeríteni a weboldalak készítőit, hogy jobb minőségű site-okat hozzanak létre, de ebben én kissé szkeptikus vagyok.
Azt megteheti bárki, hogy csak olyan oldal linkjét osztja meg, ami megfelelő előnézetet produkál, de így sok blog és más egyébként hasznos tartalmat adó webhely is tiltólistára kerülhet. Kísérletezhetünk különböző böngészőkkel, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy eltérhet az előnézet a használt programtól függően. És legvégül egy félmegoldás. Ha nem használjuk az előnézetet, csupán szövegként teszünk fel linket, akkor bármilyen képet tehetünk a posztba, igaz így elveszítjük a kattintható fotó vonzerejét, vagyis kevesebb lesz az url-re terelt felhasználók száma, így ez messze van az ideálistól, de bizonyos esetekben használható.
Elvileg az olvasónak az érdekét szolgálja, hiszen azt kapja az érkező oldalon, amit a link előnézetén látott. Nem történhet meg, hogy a lájkvadász cím mögött silány vagy egészen eltérő tartalom található. Sokaknak azonban kifejezetten bosszantó ez a lépés. Azok az ügynökségek, akik Facebook oldalakat kezelnek, de a website-ot nem ők tartják karban nehéz helyzetbe kerülhetnek. És akár jelentős visszaesésre is számíthatnak az átkattintásoknál.
És azok sem örülnek ennek, akik saját tartalmaikat szeretik több célcsoportnak más és más képpel és címmel tálalni. Bár a képek a fent már leírt módon váltogathatóak, de a címsor és a leírás marad. Persze akinek ez nagyon fontos, megteheti, hogy a CMS rendszerében posztolás előtt mindig megváltoztatja a leírást, de ez egy elég macerás megoldásnak tűnik hosszú távon.
Az eredményekről majd pár hónap múlva tudunk beszélni, hiszen ennyi idő kell, hogy kiderüljön mit hoz és mit visz ez a változás, amit sok marketinges egyértelmű visszalépésként értékel.
Szerző:
Práger Kitti
közösségi média szakértő