Két típusú hirdetési lehetőség különböztethető meg: vannak a videós hirdetések és vannak a szponzorációs, termékelhelyezéssel kapcsolatos megállapodások. Hazánkban a videós hirdetések, vagyis a YouTube videók előtt és mellett megjelenő, általában átkattintható hirdetések aránya jelentősen nőtt. 2014-ben 144 százalékkal, és 2015-ben is hasonló arányú növekedésnek lehettünk tanúi. (Nem véletlenül tartják a közösségi oldalakat a kkv-k marketing-csodafegyverének: mint azt már korábban megírtuk, ezeken a felületeken ár–érték arányban a lehető legjobb a potenciális fogyasztók elérése, és itt akár egy kisbolt is dobbanthat nagyot a multikkal szemben.)
A videohirdetések mellett azonban egyre nagyobb teret hódítanak a szponzorációs együttműködések is, amelyek a platformon található népszerű tartalomgyártókat, más néven YouTubereket és az általuk megszólítható több tíz-, több százezres rajongóközösséget célozza meg. Ezeknek az együttműködéseknek a keretén belül egy vagy több videós egy adott cég, vállalat termékét, szolgáltatását mutatja be úgy, hogy az a nézők számára ne direkt reklámnak hasson, a videós profiljába és videójába természetes módon beleilleszkedjen, így egyfajta indirekt reklámként fejtse ki hatását.
Mindemellett pedig az elmúlt 4 évben kifejezetten a YouTube-ra specializálódott ügynökségek is létrejöttek világszerte, így hazánkban is. Az úgynevezett Multi Channel Networkök célja a YouTuberek minél szélesebb körben való megismertetése a nagyközönséggel, illetve cégeknek, márkáknak segíteni a munkáját a YouTube mint marketingkommunikációs csatorna kiaknázásában, és a két fél között lezajló szponzorációs együttműködések kialakításában és menedzselésében.
Az együttműködési módok számának szinte csak a képzeletünk szabhat határt: egy női videós ellátogathat egy fodrászatba, és saját vlog videójában mutathatja be azt, továbbá ismert techszakértő ismertetheti a legújabb mobiltelefont vagy egy gamer az új Lego modelleket, beauty vloggerek rendezhetnek be egy szobát vagy ajánlhatnak egy divatwebáruházat.
Példának okáért a Trendmaker webáruház két ismert YouTuberrel fogott össze a Star Network jóvoltából, és egy órát, illetve egy táskát mutattak be a nézőik számára a videókban, amely tartalmak összesen 45 ezres megtekintést értek el, így sok új potenciális vásárló tudott megismerkedni a Trendmakerrel.
Ez a kampány csak egy abból a számos együttműködésből, amelyek már hazánkban ez idáig megvalósultak.Világszerte egyre nagyobb teret hódít magának az online videós tartalomfogyasztás, így egyetlen cég sem hagyhatja figyelmen kívül a YouTube felületét mint értékes online marketingkommunikációs eszközt. A piaci szakértők szerint a 2016-os év folyamán jelentősen bővül majd azon kkv-k és multinacionális cégek köre, amelyek rendszeresen alkalmazzák marketingjükben a YouTube felületét.
A szerző a Youtube-marketingtrendekről a III. Magyar Marketing Fesztiválon számol be, amit 2016. 01. 28-án rendeznek meg a Lurdy Konferencia-központban. További információk a rendezvényről itt találhatók.
Hernádi Gábor
Star Network