Útdíj, emelkedő üzemanyagköltségek: hol lehet ezt megtakarítani?

Nem várható, hogy az e-útdíj bevezetésének többletköltségeit a közúti fuvarozók benyeljék, azt minden valószínűség szerint továbbhárítják majd, amely a kiskereskedelmi árakban és ez az inflációban tetten érhető lesz. Hol vannak akkor még tartalékok, amelyekkel az úthasználat, no meg az üzemanyag költségeit ellensúlyozni lehet? Ennek járt utána az OGH Hírügynökség.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt 2-3 évben az üzemanyagárak – még ha szelídültek is – olykor 30-35%-os kilengést is produkáltak. Ha a fuvarozók ezt teljes mértékben áthárították volna a piacra, ez önmagában 14%-kal növelte volna meg a szállítási költségeket. Az üzemanyagok közvetlen súlya az inflációs kosárban pedig eléri az 5%-ot. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára már régen figyelmeztetett, hogy a vállalkozók minden tartalékot felhasználtak, így az e-útdíj rendszer bevezetése újabb nemkívánatos fordulatot jelent, amely közvetve vagy közvetlenül mindenkit érint a kiskereskedelmi árakon és az infláción keresztül.

Támadták az e-útdíj informatikai rendszerét?
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. hétfő éjjel, nem sokkal a rendszer indulása után, kétórás üzemszünetet hirdetett ki a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárműveknek, az érintettek ezalatt díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Később, 7.30 és 10 óra között ismét üzemszünetet rendeltek el, majd 10 órától újra fizetniük kell a tehergépjárműveknek a teljes díjköteles úthálózaton.
Giró-Szász András kormányszóvivő nap közben sajtótájékoztatón jelezte, hogy vizsgálják a túlterheléses támadást, ami az e-útdíj rendszert érte hétfőn hajnalban. Az MTI tudósítása szerint a szóvivő azt is közölte: a rendszer működésének hétfő az első napja, s egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) már az indulást megelőzően figyelmeztetett arra, hogy nehézkes az e-útdíj regisztráció, és a tesztüzem elmaradása miatt kockázatos hétfőn “élesben” elindítani az elektronikus útdíjfizetési rendszert.
Hol vannak még tartalékok?

A tartalékokat vizsgálva - az OGH Hírügynökség úgy értesült  – a Magyarországon futó autóflották személy és haszongépjárműveinek 92%-ában, azaz hozzávetőleg körülbelül nyolcszázezer vállalati járműben jelenleg nincs GPS-es flottafelügyelet. Nehezen követhető az útvonaluk, a tankolásuk, becslések szerint minimum 120 milliárd forintot pazarolnak el a cégek ezzel évente. A Magyarországon futó autóflották alig 8%-ában használják csak ezt a lehetőséget, miközben Németországban már 35% feletti az alkalmazásuk. A másik oldalon ugyancsak 120 milliárdos nagyságrendű megtakarítás lenne elérhető üzemanyag-adalék alkalmazásával.

Egy legfrissebb magyar vonatkozású, de Németországban megvalósult k+f projektből született találmány (üzemanyag adalék) révén 30-60 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkenés mellett 10%-kal, de akár negyedével is csökkenthető a fogyasztás. A Prowerdose projekt magyarországi vezetője, Tóth János úgy nyilatkozott, hogy miközben egyre több magánszemély fordul az üzemanyag adalék, mint megoldás felé, a fuvarozók és személyszállítók - meglátása szerint - még mindig az állami segítségben és kompenzációkban bíznak. Eközben a hazai gépjárműpark átlagéletkora is 12 év fölé emelkedett, amely nem csak az üzemanyag fogyasztásra, hanem a légszennyezésre, ezáltal a közegészségre is negatív hatással van.

Nőtt az adalékok iránti érdeklődés

A most aktuális nyári -háztáji és mezőgazdasági - munkák kapcsán is végzett felméréseket a Prowerdose. „A K+F folyamat és a gyakorlati alkalmazás egyaránt megmutatta, hogy meglepő hatékonyság tapasztalható a mezőgazdasági kisgépek (fűnyíró, fűkasza, kerti kapák, láncfűrészek) esetében. Nem ritka a 40-50% fogyasztás csökkenés. A gépek azonnal indulnak és megnő a teljesítményük. Kifejezetten jó tapasztalataink vannak a mezőgazdasági vontatók és kombájnok esetében is. A sok bosszúságot okozó dugulások minimálisra csökkennek” – összegzi a tapasztalatokat Tóth János.

A Prowerdose-projekt közép-európai felmérése szerint a magánszemélyek érzékenyebben reagáltak az elmúlt 1-1,5 évben a közlekedést terhelő költségek és az üzemanyagok árának növekedésre.  Jelentősen nőtt az üzemanyag adalékok iránti érdeklődés Romániában, Szlovákiában és Csehországban is.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo