Új stratégiát akarnak a szállodások

Új turizmusfejlesztési stratégia kidolgozását sürgeti a szállodaszövetség a szakmai szervezetek bevonásával a szállodaipar fejlődésének elősegítésére, mivel a jelenlegi viszonyok között ellehetetlenülnek a szálláshelyek.

Több forrás kellene professzionális marketingre - Kép: SXC

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alapvető célja, hogy a hazai szállodák szobafoglaltsága a következő három évben ismét meghaladja a kritikus szintnek tartott 50 százalékot, és az egy kiadható szobára jutó árbevétel (REVPAR) legalább az inflációt meghaladó mértékben emelkedve részben behozza az elmúlt hat évben elszenvedett veszteségeket - olvasható a szakmai szövetség kedden nyilvánosságra hozott helyzetértékelésében. A dokumentum szerint a célkitűzések eléréséhez szükséges, hogy emelkedjen a jelenlegi, az Európai Unióban mért egyik legalacsonyabb szállodai árszínvonal. A szövetség álláspontja szerint ehhez nagyobb felkészültségre, tudatos, professzionális marketingre, a jelenleginél jobb értékesítési munkára és igényesebb szolgáltatásokra van szükség. (És a szakmai szervezetek szerint nem ártana ha adómentessé tennék a SZÉP-kártya feltöltését is.)

A szakmai szervezet új szállodai fejlesztéspolitikát tart szükségesnek. Álláspontja szerint új szállodai kapacitások létesítése helyett nemzetközi vonzóképességű turisztikai attrakciók fejlesztését kell támogatni, amelyek a jelenleginél fizetőképesebb, új vendégkört hoznak. Ezért javasolja, hogy új magyarországi szállodák létesítésére a következő években állami támogatást, EU forrást csak kivételes esetekben biztosítsanak. A szövetség a belföldi kereslet élénkítésére javasolja a SZÉP Kártya felhasználásának támogatását. Fontos tartja azt is, hogy a kártya felhasználása csak az eredeti funkcióiban (szálláshely, klasszikus vendéglátás és szabadidős pihenés) legyen lehetséges, és az elfogadóhelyek köre ne híguljon fel.

A külföldi kereslet élénkítésére szükségesnek tartja a Magyar Turizmus Zrt. és a TDM szervezetek marketing költségvetési forrásainak emelését, továbbá uniós források igénybevételét. Budapest turizmusának fejlesztésével kapcsolatban a szakmai szervezet ismét felhívja a figyelmet egy nagy kapacitású, 4-6 ezer fős kongresszusi központ megépítésének szükségességére.

Egyre több szálloda használja a nemzeti végjegyet
A Magyarországon működő 1032 magyar szálloda közül már 350 minősítése megtörtént, és további 141 létesítmény kezdeményezte a nemzeti szállodai tanúsító védjegyrendszerhez való csatlakozást.
A turizmus élénkítését szolgálja az MSZÉSZ szerint a légi kapcsolatok bővítése is, ennek kapcsán javasolják a Liszt Ferenc-repülőtér, valamint a regionális repülőterek fejlesztésének támogatását is. A turizmus versenyképességének védelme érdekében a szövetség fontosnak tartja a szobakiadás jelenlegi 18 százalékos áfaszintjének csökkentését, a vendéglátás esetében pedig - ahol most 27 százalék az áfa - annak az EU-átlaghoz közelítését.

Az MSZÉSZ javasolja azt is, hogy a készülő turizmus törvényben rögzítsék, hogy az önkormányzatok az idegenforgalmi adóbevételt (ifa) és annak állami kiegészítését csak turisztikai célokra használhassák fel.  2000 óta drámaian romlott a magyarországi szállodák jövedelmezősége. A 2012. évi nettó reál REVPAR (az egy szállodai szobára eső szobaárbevétel inflációval, áfaváltozással korrigálva) a 2000. évinek csupán 66,8 százaléka, a 2012. évi reál TREVPAR (egy szállodai szobára eső, korrigált teljes bevétel) pedig a 2000. évinek 87,9 százaléka. A csökkenő bevételek és az emelkedő költségek következménye a minőségromlás, azaz a versenyképesség csökkenése, továbbá a létszámleépítések.

A helyzetértékelés megállapítja, hogy 2012-ben 2011-hez képest a hazai szállodák teljesítménye javult, a tavalyi eredmények azonban még mindig elmaradnak a 2007-es, a válság előtti utolsó év eredményeitől. A 2013 első hét hónapjában mért, javuló adatok alapján az MSZÉSZ arra számít, hogy az idén a fő szállodai bevételt kifejező mutatószámok nominálisan el fogják érni, esetleg meg is fogják haladni a 2007. év eredményeit. Hozzáteszik, hogy a javulás ellenére a fenntartható, pozitív trend kialakulása még kérdéses, mert sok a bizonytalansági tényező.

Tényleg kellene egy nagy konferenciaközpont
A konferenciaturizmus továbbra is fontos szegmense a magyarországi beutazó turizmusnak, amíg azonban nem épül meg egy nemzetközi színvonalú, nagy kapacitású konferenciaközpont, Magyarország továbbra is csak a 300-400 fős eseményekért versenyezhet érdemben.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo