Új lehetőségek nyílnak a magyar cégek előtt külföldön

Új korszak jön - mondta Szijjártó Péter.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)

A világgazdaság új korszaka éles versennyel kezdődik, de ezzel együtt új lehetőségek nyílnak a magyar cégek előtt külföldön - mondta a külgazdasági és külügyminiszter abból az alkalomból, hogy szerdán 30 cég kapott okiratot a külpiaci terjeszkedést segítő állami támogatásról.

Szijjártó Péter az esemény budapesti sajtótájékoztatóján a magyar vállalkozásokat a nemzetgazdaság lelkének, támogatásukat pedig a kormány kötelességének nevezte. Nemzetközi sikerre elsősorban azok az ágazatok számíthatnak, amelyekben a magyarok egyedülálló teljesítményre képesek, így többek között az informatikában, a mérnöki tudást igénylő területeken, az orvosi eszközök gyártásában, az élelmiszeriparban.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség közreműködésével a Gazdaságvédelmi akcióterv részeként 25 milliárd forint vissza nem térítendő támogatási keretösszeggel hirdette meg a Nemzeti exportvédelmi programot. Ennek egyik része a külpiacra jutási támogatás, amelynek csaknem 2 milliárd forintos keretére 46 cég jelentkezett.

A most támogatott vállalkozások képviseletében elsőként a Cellum Global Zrt. elnök-vezérigazgatója nyilatkozott. Kóka János, a Gyurcsány-kormányok gazdasági minisztere úgy vélte, hogy Magyarország számára a szoftver az egyik legkiválóbb kiviteli cikk, a fejlesztő cégek ugyanakkor állami támogatásra szorulnak. Mindezt azzal indokolta, hogy a magyar piac kicsi, így a vállalkozásoknak a világpiacon kell helytállniuk, és elegendő forrás híján sokan kénytelenek egy külföldi érdeklődő felvásárlási ajánlatát elfogadni. Ezért is nem Magyarországon jött létre a Tesla, a Skype, vagy a Paypal, és ha születik is hasonló, akkor nem a magyar erősödik meg.

Kóka János szerint ugyanakkor a KKM-nek lehetősége van arra, hogy ezen változtasson. Az innovatív vállalkozások cserébe jelentős fejlesztéseket kezdhetnek a külföldi piacaikon, miként a Cellum is 3 milliárd forintot fektetett a mobilfizetési technológiák fejlesztésébe az elmúlt években - tette hozzá. A szegedi cégnek nyújtott kormányzati segítséget a térség országgyűlési képviselője is megköszönte. B. Nagy László (Fidesz) szerint a kutatásban és fejlesztésben érdekelt cégek támogatása azért fontos, mert az ilyen források többszörösen megtérülnek és erősítik a magyar cégek piaci helyzetét.

A rendezvényen az RTH Versenyabroncs Kft. képviselője is beszélt a fejlesztési terveikről. Kismarty-Lechner Gábor közölte, hogy a támogatásból termékbemutatót és korszerű webáruházat hoznának létre, és megcéloznák a lengyel piacot is. A székesfehérvári cég a Hankook gumigyártó versenyabroncsainak hivatalos forgalmazója Közép- és Kelet-Európában, és a koreai cég versenyabroncsainak harmadik legnagyobb értékesítője Európában. Vargha Tamás országgyűlési képviselő (Fidesz) szerint a járvány nem a sajnálkozás ideje, hanem a cselekvésé. Székesfehérvár gazdaságilag erős település, cégei pedig a kormány támogatásaival a nehéz helyzetben is előre tudnak lépni - tette hozzá. A rendezvényszervezéssel foglalkozó XTRM Group Kft. képviseletében Halász Domonkos Gábor azt emelte ki a sajtótájékoztatón, hogy exportálni nem csupán termékeket és szolgáltatásokat lehet, hanem ötletet és tudást is. A koronavírus kedvezőtlenül érinti a vállalkozásokat, de lehetőséget ad az újragondolásra, és aki ezt ki tudja használni, a járvány végeztével előnnyel kezdheti az új versenyt.

 

Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo