Szép csendben változott a Google algoritmusa

2018-ban a Google hirdetési felülete nagy változáson ment keresztül. A reflektorfénybe az új kinézetű, ráncfelvarrott felület került, ami a szakmán belül is sokakat megosztott. Idén a Google véget vetett a türelmi időszaknak, és kötelezővé tette az új felület használatát – hívta fel a figyelmet a 7digits szakértője.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az interfészt érintő változások mellett azonban a Google csöndben az algoritmuson is változtatott, ami sokkal kisebb figyelmet kapott. Ezek közül a legfajsúlyosabb változás a kulcsszóegyezési típusokat érintette, azon is belül a pontos egyezést.

A kulcsszóegyezési típusokról

A Google Ads felületén úgynevezett kulcsszóegyezési típusokkal tudjuk befolyásolni, hogy a hirdetésünk milyen felhasználói keresésre jelenjen meg és milyenre ne. A rendszer 4+1 egyezési típust kezel: általános egyezést, általánosegyezés-módosítót, kifejezésegyezést, pontos egyezést, illetve negatív egyezést.

Ha általános egyezést  használunk, akkor a hirdetésünk megjelenhet olyan keresésekre, ahol a kulcsszó ragozott formában szerepel, illetve ahol a kulcsszó előtt, illetve után szerepel egy szó. A legfontosabb tulajdonsága (és amiért nem szoktuk ajánlani a használatát), hogy megjelennek a hirdetéseink a kulcsszó Google által feltételezett szinonimáira is.

Az általánosegyezés módosítóval szűkítünk a megjelenéseken és a szinonimákat kivesszük a kalapból.

A kifejezésegyezés szintén szűkebb megjelenést biztosít – itt már a ragozott keresésekre se jelennek meg a hirdetéseink.

Pontos egyezéssel eddig csak azokra a keresésekre jelentek meg a hirdetéseink, amik pontosan egyeznek az általunk felhasznált kulcsszóval.

A negatív egyezés használatával úgy befolyásolhatjuk a megjelenéseket, hogy amennyiben az adott szó szerepel a keresési kifejezésben, akkor nem jelenik meg a hirdetésünk.

Változás

A fenti összegzésből tisztán látszik, hogy a legnagyobb kontrollt a pontos egyezés biztosította, hiszen a hirdetésünk pontosan a kulcsszóval egyező keresésre jelent meg: nincsenek ragok, a szavak sorrendje is azonos, és nincsenek kiegészítő szavak sem.

Nos, a Google algoritmusváltozásának köszönhetően ez a múlté. A hirdetésünk immáron úgynevezett közeli variánsokra is megjelenhet, ami a következőket foglalja magában:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol a szavak egyeznek a kulcsszóval viszont a sorrendjük nem:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol egy névelővel, illetve valamilyen raggal egészül ki a kulcsszó:

A hirdetések megjelennek azokra a keresési kifejezésekre, ahol a kulcsszó közeli szinonimáját adjuk meg:

Az algoritmusváltozás értelme

Mindenkiben jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a Google miért a legkonkrétabb egyezési típushoz nyúlt hozzá. A pontos típust nagy magabiztossággal használták a hirdetők, és az, akár kis költségkerettel is biztonságos megjelenést tett lehetővé. Vajon miért éri meg a gigavállalatnak, hogy rontja a hirdetésmegjelenések minőségét??

Egymillió új IT-szakembert képezne ki a Google
Jacquelline Fuller, a Google alelnöke és a Google.org elnöke a Piac&Profitnak elmondta, a szervezet fő fókusza az, hogy olyanokat is elérjenek az oktatási programjaikkal, akik egyébként nem igazán férnének hozzá az informatikai tudáshoz, elsősorban a hátrányos helyzetű csoportok tagjait.
A Google az elmúlt időben azt tapasztalta, hogy egyre többen használják a hirdetési felületét. A keresleti oldalon a túlzott jelenlét a verseny növekedésével járt, ami a kattintási költségek drasztikus növekedését jelentette. Ez akár oda is vezethetett, hogy egy-egy vállalkozásnak a kattintásokért akár 1500-2000 Ft-os árat kellett fizetnie. Az ilyen típusú verseny egyre több kis- és középvállalkozást zárt ki, mert egyszerűen nem érte meg nekik ilyen kattintási árak mellett hirdetni. Ennek hatására a tőkeerős cégek elkezdték dominálni a piacot..

A helyzetet a Google időben észrevette és azonnal változtatott ott, ahol könnyedén befolyásolni tudja a versenyt: hozzányúlt az “inventory”-hoz. A pontos egyezés változtatásával nő a hirdetések megjelenítési lehetőségeinek a száma, így a verseny nem egy kulcsszóra koncentrálódik, hanem annak közeli változataira is. Tehát az előző példánál maradva a hajbeültetés kulcsszó akár hajátültetésre is megjelenhet, így a verseny, ha nem is drasztikusan, de mérséklődik.

Az algoritmus változásának hatására a hirdetőknek keresési kifejezések folyamatos monitorozásával ajánlott a hirdetési megjelenéseket felügyelni. Ellenőrizhetjük, hogy a hirdetésünk melyik keresési kifejezés hatására jelent meg és mely kulcsszó melyik szabálya aktiválta:

Ha olyan keresési kifejezésekre jelennek meg a hirdetéseink, ami a vállalkozás számára nem hasznos még mindig ott a lehetőség, hogy kizárjuk az adott kulcsszót, így a hirdetési megjelenéseket kontrollálni tudjuk.

Arról lehet vitatkozni, hogy mennyire szimpatikus lépés a Google-től a hirdetési megjelenések minőségén rontani – egy biztos, a pontos egyezés már nem úgy funkcionál, ahogy régen, így minél hamarabb alkalmazkodni kell a változáshoz a hirdetési stratégiánk újragondolásával.

Szerző:

Udvarhelyi Ádám

senior PPC specialista

7Digits

Hat nyerő hashtag-tipp kisvállalkozásoknak
Valljuk be, eligazodni a social media dzsungelében nem is olyan könnyű, mint az elsőre tűnik, ha nekiállunk létrehozni a cégünk Instagram-, Facebook-, netán Twitter-tartalom-stratégiáját. A megfelelő hashtag-használat önmagában külön tudomány, és számos íratlan szabálynak kell megfelelni ahhoz, hogy megtaláljanak minket rajtuk keresztül. Farkas Zsolt hat olyan hashtag-tippet ad, melyekkel hatékonyabbá teheted a tartalmaid menedzselését.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo