A koronavírus rámutatott, hogy a lakossági termékek vásárlásánál megszokott kényelem és gyorsaság ma már egyre égetőbb elvárás a B2B szektorban is. Kutatások szerint az utóbbi két évben 30-40 százalékkal emelkedett az online értékesítések forgalma, az Egyesült Államokban pedig a cégek 65 százaléka bonyolítja üzleteit kizárólag online.
Ez a trend gyűrűzik át Európába is, ami nem csak a vásárlói szokásokra, de a hazai vállalkozások versenyképességére is komoly hatással van. Egy nemzetközi startup egyszerű és gyors megoldást nyújt a magyar kkv-knak a teljes digitális átállásban és a nemzetközi piacra lépésben.
“Igaz, hogy a kis- és középvállalatok (kkv-k) alkotják a magyar gazdaság gerincét, egy részük mégis jelentős lemaradásban van a nagyvállalatokhoz képest, ami a digitalizációt, az online marketing használatát, vagy a külföldi kapcsolatok kiépítését illeti” - jegyzi meg Bujdosó Andrea vezetői tanácsadó és coach, a Shell Magyarország volt vezérigazgatója.A Pécsi Tudományegyetem egy korábbi kutatása szerint a hazai kkv-k sok esetben az alapvető digitális megoldásokkal sem rendelkeznek. Közel a felüknek nincs külföldi bevétele, 30 százalékuknál pedig sem a tulajdonos, sem az alkalmazottak nem beszélnek idegen nyelveket.
A kereskedelemben nagyon fontos a kommunikáció, sokaknál azonban hiányoznak a megfelelő ismeretek, és gyakran a szükséges forrás is. A dolgot tovább nehezíti, hogy a kis- és közepes vállalkozásoknál a cégvezetők sokszor elaprózódnak és rengeteg időt fordítanak pl. a beszerzésre, így a fejlesztésekre, terjeszkedésre nem marad sem energia, sem elég pénz.
Pár kattintással nemzetközi céggé válhatnak a magyar kkv-k
Többek között ebben segíti a magyar cégeket a működését nemrég itthon is megkezdő startup, a merXu, amely egy online kereskedelmi piactér kifejezetten vállalatoknak. A platformon kis- és középvállalkozások vásárolhatnak- és adhatnak el ipari árukat, termékeket és hamarosan szolgáltatásokat is - mindezt immár nyolc országban.
“Ha egy kisvállalkozás úgy dönt, hogy szeretne nyitni nemzetközi piacok felé, ingyenesen regisztrálhat a merXura, mi pedig segítünk feltölteni a termékeit, és a reklámozást is intézzük. Sajnos nem elég elkészíteni egy szép webshopot és várni, hogy rátaláljanak a vevőka termékekre. Manapság alapelvárás a következetes online marketing tevékenység, a felhasználóbarát weboldal megléte, a rugalmas fizetési- és házhozszállítási igények, vagy a megfelelő keresőoptimalizálás. A merXuval átvállaljuk a cég termékeinek hirdetését, így azok olyan vásárlókhoz is eljuthatnak, amelyeket csak jelentős költségek árán lehetne megszólítani ” - árulja el Okányi Attila, a merXu Magyarország ügyvezető igazgatója, a nemzetközi csoport hazai country managere.Ahogy a kutatásokból is látszik, az egyik hiányosság a hazai kkv-k esetében a nyelvtudás, ami akadályozza őket a nemzetköziesedésben. A merXu ezt egy okos csetfelület segítségével oldja meg, amelyben az eladó a saját nyelvén köthet üzletet a külföldi vásárlóval. “Eddigi tapasztalataink alapján a magyar cégek óvatosabban közelítenek a platformhoz. Ezért is fontos hangsúlyozni, hogy minden vállalkozónak dedikált kapcsolattartót biztosítunk, aki végig fogja a kezét a regisztráció, termékfeltöltés, üzletkötés, és akár a vásárlás folyamatában is.” - teszi hozzá Tővis Bernadett, a merXu Magyarország értékesítési vezetője.
Jelenleg globálisan több mint 32 ezer felhasználó válogathat 6 millió termék közül olyan kategóriákban mint a vegyipar, építőipar, elektrotechnika, termelői szektor, gépipar, IT szektor, világítástechnika és épületgépészet, HoReCa szektor, valamint professzionális szerszámok.
A magyar divízió közelít a 2000 regisztrált ügyfélszám felé, és remélik, hogy az év végére elérik a 6500-as határt. “A merXu egy olyan felzárkózási lehetőséget biztosít a magyar kis- és középvállalkozások számára, amelyet eddig csak jelentős állami támogatásokkal, befektetésekkel tudtak volna meglépni. Igyekszünk utat nyitni új, külföldi üzleti lehetőségek felé, és segítjük őket a digitalizációban is. Reméljük, hogy élnek majd a lehetőséggel” - tette hozzá Okányi Attila.