Spórolni kezdtek a magyarok, de van, amiről nem mondanának le

A magyarok közel 60 százaléka számít ősszel magasabb áram- és gázszámlára, miközben egy átlagos jövedelmű háztartás csupán havi 3-3 ezer forintot tudna erre pluszban kigazdálkodni. Konyhapénz tekintetében havonta mintegy 100 ezer forintos növekedéssel számolnak a háztartások, ha továbbra is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba tenni – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

A harmadik negyedéves felmérés során az áremelkedések, illetve a rezsiárak megugrásával kapcsolatos várakozások voltak fókuszban. Meredeken emelkedik azok aránya, akik az anyagi helyzetük rosszabbodására számítanak idén. Júliusban már a magyarok 59 százaléka látta úgy, hogy 2021-hez képest pénzügyi lehetőségei jelentősen romlanak, sőt, ez az arány meghaladja a 2020-as első Covid-hullám alatt mért szintet is.

Benzinár: 1000 forint a lélektani határ

Bár a kétszámjegyű infláció és az energiaválság miatt mindenkinek húzni kell a nadrágszíjon, a magyarok még mindig ragaszkodnak az autózáshoz. 68 százalékuk akkor sem változtatna jelentősen tankolási szokásain, ha megszűnne a hatósági üzemanyagár. Az autó az elsődleges választás ugyanis a nagybevásárlás elintézéséhez, a munkába járáshoz és a vidéki utazásokhoz is. A kutatás szerint a megfizethetetlen lélektani határ a literenkénti 1000 forintos üzemanyagár lenne.

(Fotó: Depositphotos)

Ennyi hiányzik a konyhapénzből

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a háztartások költségvetésében az elmúlt időszakhoz képest hatványozottan jelenik majd meg az élelmiszerárak emelkedése. Ha az elkövetkező hónapokban is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba rakni, akkor a magyarok szerint havonta átlagosan további 100 000 Ft-tal kell kiegészíteni a konyhapénzt. A felnőtt lakosság a pluszbevételt a kiadások átcsoportosításával (23 százalék), fizetett túlórával (18 százalék), másodállás vállalásával (16 százalék), kiemelt bérezésű műszakokkal (15 százalék) vagy a megtakarításai felélésével (14 százalék) teremti elő.

Kávé és kábeltévé: a hétköznapi luxus

A takarékoskodásra való törekvés több fronton is megjelent a magyarok életében, még inkább megfontolttá váltak az elmúlt hónapokban. A háztartások közel fele a vásárolt árucikkekből az olcsóbb alternatívákat keresi, valamint 46 százalékuk a korábban vásárolt élelmiszerek egy részéről inkább lemond, hogy ezzel is több maradjon a pénztárcájában.

Van azonban néhány olyan területe a mindennapoknak, ahol a magyarok továbbra is ragaszkodnak a kedvenceikhez. Bárhogyan is folytatódnak az áremelések, kávéra és fixáras kábeltévé-előfizetésre továbbra is költenének: előbbiről a háztartások közel fele, utóbbiról 64 százalékuk nem mondana le.

A korszerűsítés várat magára

Az augusztusi fogyasztásokra vonatkozó rezsiszámlák érkezése komoly aggodalommal tölti el a magyarokat, közel 60 százalékuk magasabb áram- és gázszámlára számít.

Nehézséget okoz majd a megemelkedett havi rezsi többletköltségének fedezése: az átlagos vagy ahhoz közeli keresetűek úgy látják, mindössze 3000-3000 forintot tudnak pluszban kigazdálkodni az áram- és a gázszámlák kifizetésére.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásból kiderül, hogy bár a háztartások felének esetében a lakóingatlan adottságai lehetővé tennék az energetikai korszerűsítést, napelemek felszerelésére 9, az ingatlan szigetelésére 12, kiegészítő fűtési rendszer használatára pedig mindössze 19 százalékuknak van anyagi kerete.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo