Segítséget jelent a cégeknek a NAV új rendszere - de mire kell figyelni?

Jelentős előrelépést hozott a NAV 3.0 rendszer a cégek életében, mivel lehetőséget ad arra, hogy minimalizálják a kézi adatbevitelt a számlakezelésben – és ezzel a hibalehetőségeket is. Ennek előnyeit azonban csak akkor lehet maximálisan kihasználni, ha a rendszerrel kompatibilis szoftveres megoldásokat használnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2021. április 1-től a NAV minden számláraadatszolgáltatási kötelezettséget vezetett be, függetlenül annak értékhatárától vagy vevőkörétől. Ez a vállalatok napi ügymenetében is számtalan változást hozott. Az adatszolgáltatási kötelezettség bevezetésével párhuzamosan elérhetővé vált a NAV 3.0 rendszere, mely számos új hatékonyságnövelő funkciót kapott, lehetővé vált például a számlafeldolgozást segítő adatok bevitele.

(Fotó: Pixabay)

A bejövő számlák kezelése hagyományosan jelentős probléma- és hibaforrásnak számított a cégek életében. Kihívásokat jelentettek a követhetetlen számlaengedélyezési folyamatok, a különböző struktúrájú számlákból való adatkinyerés vagy a manuális számlafeldolgozás, iktatás és kontírozás. A NAV 3.0 komoly lehetőséget nyitott meg a cégek számára a kézi adatrögzítés minimalizálásával, ugyanakkor ennek előnyeit csak azok a vállalkozások tudják maximálisan kihasználni, amelyek olyan számlaiktató szoftvereket használnak, amelyek kompatibilisek a NAV tavaly elindult új rendszerével. Sokféle ilyen program van a piacon, a döntésnél pedig érdemes olyan rendszert keresni, mely képes az alábbi 6 területen segíteni a vállalkozások munkáját:

  1. Kompatibilitás a NAV 3.0 rendszerrel

A NAV 3.0 komoly lehetőséget nyitott meg a cégek számára a kézi adatrögzítés minimalizálásával, ezek kihasználása és a hibalehetőségek csökkentése érdekében fontos, hogy a szoftver kompatibilis legyen vele.

  1. Papíralapú és elektronikus számlák együttes kezelése

Továbbra is kihívás marad emellett az elektronikus és a papíralapú számlák együttes kezelése. A különböző formátumú számlák eltérő tárolási megoldásai extra pénzügyi terhet rónak a cégekre, emiatt megnövekedhet a számlák feldolgozási ideje, nőhet a hibák száma is. Egy olyan szoftverrel, amely együtt kezeli a papíralapú és elektronikus számlákat, mindez kiküszöbölhető.

  1. Átlátható rendszert és testre szabható munkafolyamatok

A szoftver átlátható és egyszerűen kezelhető rendszerben teszi lehetővé a számlák nyilvántartását. Ennek része, hogy automatikus eljárásrendeket lehet kialakítani, de szükség esetén egyes számlákat képes a rendszer egyedien kezelni.

  1. Az IT- és adatbiztonság garantálása

A szoftver egy egységes és biztonságos platformon tárolja a különböző forrásból származó számlákat. Fontos az egyedi hozzáférési- és jogosultsági rendszer megléte, így garantálható, hogy csak azok a kollégák férnek hozzá az érzékeny adatokhoz, akiknek valóban szükségük van rá. Ezzel elkerülhető a papíralapú számlakezelés egyik legnagyobb veszélye, a személyes adatok jogosulatlan kezekbe kerülése.

  1. Egyszerű számlabefogadás és számlaellenőrzés

A rendszernek segítenie kell a követhető workflow kialakítását, lehetővé tenni a dokumentumok digitális aláírását, illetve a dokumentumok formai és pénzügyi ellenőrzését, megkönnyítve a számla kontírozást.

  1. Átlátható aktázás, költséghatékony digitális tárolás

Célszerű, ha a digitalizált dokumentumokat (számlák, szerződések, teljesítési igazolások) a választott program segítségével egy aktába lehet fűzni, és az is jó, ha a felhő-alapú tárolás is megoldott, mivel így a jogosult kollégák bárhol és bármikor hozzáférhetnek a munkájukhoz szükséges anyagokhoz.

Az egyik legkritikusabb hátráltató tényezőt lehet kiküszöbölni

„Az információmenedzsmenttel foglalkozó szakemberek szervezete, az AIIM 2018-ban felmérést végzett a papírmentes munkafolyamatokról. A megkérdezett munkavállalók 48 százaléka a manuális adatbevitelt, valamint a hatékony folyamatok hiányát nevezte meg, mint a legkritikusabb hátráltató tényezőt a munka során. Napjainkban ezeknek a problémáknak a nagy része már kiküszöbölhető a bejövő számlákat iktató programok használatával. Ezek egyetlen rendszerbe integrálják a beérkező papír- és elektronikus számlákat, így azok egységesen és rugalmasan kezelhetővé válnak – mondta el Nagy Rita, az Iron Mountain Magyarország ügyvezetője.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo