Rossz irányba haladnak a dolgok a kiscégek szerint

A hazai kkv-k várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index jelenleg -10 ponton áll, ami jelentős romlás az előző negyedévhez képest. Jelentősen romlottak a kamatterhekre és a közterhek változására vonatkozó várakozások, és emellett a gazdaságpolitika korábban optimista megítélése is mérséklődött.

„A 2010. negyedik negyedéves adatok alapján elmondható, hogy a lakossághoz hasonlóan a vállalkozások jövőképe is borúsabb lett. A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait jelző mutató, a K&H kkv bizalmi index másféléves növekedést követően már 2010. harmadik negyedévében megtorpant, a negyedik negyedévben azonban jelentős, 10 pontos esést ért el, így egyértelműen elmondható, hogy - 2008 harmadik negyedévéhez hasonlóan - trendfordulóhoz érkeztünk a jövőbeli várakozásokat illetően" - magyarázta Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.


Forrás: K&H

A legutóbbi felmérés alkalmával a vállalati hitelkamatok és a közterhek változásának megítélésével kapcsolatosan romlottak leginkább a várakozások. Ennek okát abban látja a K&H, hogy a jegybanki alapkamat tavaly év végi növelésével összhangban durván 2 százalékos hitelkamat növekedést prognosztizálnak a vállalkozások, a közterheket illetően pedig gyakorlatilag megfordult a csökkenést illetve növekedést várók aránya, és immár a növekedésre számítók vannak többségben (37%). A kormányzati gazdaságpolitika megítélésének romlása leginkább annak tudható be, hogy az elmúlt három hónap intézkedéseit a megkérdezett kkv-k 27%-a negatívan ítélte meg, ugyanakkor a kormányzat következő egy évi munkáját a cégek 40%-a továbbra is kifejezetten vállalkozásbarátnak gondolja.

A kicsik a legpesszimistábbak
Árbevétel alapján jelentős különbség mutatkozik a kkv szektor cégei között. A mikrovállalkozásoknál gyakorlatilag a lakossághoz hasonló mértékű bizalomvesztés tapasztalható, ezzel együtt pedig a kkv-kon belül az ő várakozásaik a legnegatívabbak (-17 pont). A mikrovállalkozásoknál kisebb mértékben, de a kisvállalkozások bizalma is megrendült, hiszen az eddigi enyhén optimista várakozások negatívba fordultak (-7 pont). Eközben azonban a szektor nagyobb, 300 millió forint éves árbevételt meghaladó cégei továbbra is optimisták (15 pont), mindössze enyhe megtorpanást figyeltünk meg körükben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo