Marozsák Szabolcs, a Clientfactory CEO-ja elmondta, a kapcsolatépítés most azért is hatványozottan bonyolult feladat, mert nem csak a magyar piacot érinti a válság, egész Európában új lehetőségeket keresnek a cégek. Hozzátette, a folyamatot a szigorú nyugat-európai vállalati struktúra és a személyes találkozók hiánya is megnehezíti.
Vége az uniós-orosz kereskedelemnek. Mi lesz veled gazdaság?
A háború kirobbantása miatt sorozatban vetik ki a durvábbnál durvább gazdasági szankciókat Oroszországra a kormányok mellett a nagyvállalatok is, ennek eredményeként pedig gyakorlatilag egyik napról a másikra szűnt meg a hétköznapi kereskedelem Moszkvával az Európai Unióban.
Marozsák Szabolcs, a Clientfactory CEO-ja felhívta rá a figyelmet, Magyarországon 200 és 300 közé tehető azoknak a cégeknek a száma, amelyek több milliárdos éves forgalmat bonyolítanak le és export vagy import tevékenységet folytatnak az oroszokkal. Nem egyszerű feladat a 2000 milliárd dolláros kiesés pótlása
Hazánk exportja és importja nagyságrendileg kétezer milliárd dollárra tehető éves szinten orosz viszonylatban. Az import döntő többsége az olaj és a gáz, de a gépalkatrészek, a nukleáris technológiával kapcsolatos termékek, a gyógyszerek, a kemikáliák, az elektromos eszközök valamint a fém, a vas és az acél is jelentős részét adja ennek, sorolta. Megjegyezte, az export összetétele is rendkívül hasonló, de Magyarország járműveket, vonatalkatrészeket, optikai rendszereket és egészségügyi rendszereket is szállított mostanáig az oroszoknak. „A krími válságot követően, 2014 óta nagyjából felére csökkent már a forgalom Oroszország és Magyarország között, és csak a legerősebb cégek tudtak az orosz piacon életben maradni. Most őket éri ez a csapás, ami közvetve 100 ezer család megélhetését veszélyezteti. Az embargó miatt ezeknek a cégeknek új lehetséges vevőket és beszerzési forrásokat kell találniuk, ami időbe telik” – magyarázta.
Megoldás: azonnali új üzleti partnerek megszerzése. De mégis hogyan?
A Clientfactory import-export bevétel növelési szakértője rámutatott, azon nyomban cselekednie kell az érintett magyar vállalatoknak. Ehhez első körben szét kell nézni Európában és tudatos módszerekkel kell keresni azokat a potenciális partnereket, akik akár vevőként, akár eladóként szóba jöhetnek.
Megjegyezte, a helyzetet bonyolítja, hogy az Oroszország ellen kivetett szankciók az összes többi EU-tagállamra is hatással vannak, ezekben az országokban is új utakat keresnek a cégek, ami egy éles versenyhelyzetet teremt a nemzetközi piacon.