Gyakran előfordul, hogy egy vállalkozás olyan tagállamban vesz igénybe szolgáltatást, vagy vásárol termékeket, ahol egyébként adóköteles gazdasági tevékenységet nem végez. Jó tudni, hogy ilyenkor az adóalany – feltételezve, hogy a külföldi beszerzés a céges működése kapcsán merült fel – jogosult a külföldön megfizetett áfa összegének visszatérítésére – hívja fel a figyelmet a Mazars nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló vállalat legújabb közleményében.
A külföldi áfa-visszatérítés folyamata az EU-ban letelepedett cégek számára egyablakos rendszerben működik: a kérelmeket a saját letelepedettségük szerinti adóhatóságukhoz kell benyújtaniuk, és onnan továbbítják azt a másik tagállam hivatalához. A vállalkozások az adóvisszatérítési kérelmeket szeptember 30-áig, elektronikus formában, ELEKAFA nyomtatványon terjeszthetik be – országonként külön-külön dokumentumban.
„A szeptember 30-ai határidő jogvesztő, vagyis ezt követően visszaigénylésre már nincs lehetőség, a papíralapon benyújtott vagy hiányos kérelmeket pedig az adóhatóság érdemi vizsgálat nélkül, automatikusan elutasítja – foglalta össze H. Nagy Dániel, a Mazars adóigazgatója. Típushiba például, hogy a kérelmező nem részletezi megfelelően a termékek és szolgáltatások beazonosítására szolgáló kódokat. Nagyon fontos arra is figyelni, hogy kizárólag a 22ELEKAFA nyomtatvány legfrissebb verziója használható.”
A kérelemhez minden esetben kötelezően csatolni kell a teljesítést tanúsító számlákat és azok mellékleteit (pl.: megrendelő, teljesítési igazolás, fuvarokmányok, vámokmányok stb).