„Soha sincs túl késő ahhoz, hogy egy addig hagyományos marketing eszközöket használó vállalkozás belépjen az online marketing világába. Az internetes kereskedelemben ugyanis az éppen aktuális ajánlat dönt, nem pedig az, milyen régen van jelen a cég az online piacon” – állítja Gál Kristóf, kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő, a Klikkmarketing vezető tanácsadója.
„Csak az ajánlat számít”
Az interneten kereső potenciális vásárló a cégek aktuális ajánlata alapján választ, minden más másodlagos számára. Mindegy, hogy a számára vonzó link egy évek óta létező online piaci szereplőre vagy az első hirdetését aznap megjelentető hagyományos vállalkozásra mutat. Ha jó az ajánlat és jó az üzleti modell, vagyis eladást serkent az a honlap, ahová a link mutat, régi és új szereplőnek egyforma esélye van a sikerre. (Persze van olyan terület, amelyben az online felületek hátrányban vannak.)
Mindez az online marketing térnyerése előtt elképzelhetetlen lett volna, hiszen a kereskedelem hagyományos formájában egy év alatt nagyon ritka volt az olyan siker, mint amilyet ma el lehet érni az interneten. A fejlődés gyorsaságát jól szemlélteti, hogy a világ legnagyobb online vállalata, a Google is csak 15 éves! A trend Magyarországon is megfigyelhető, míg a kiskereskedelem augusztusban csak néhány százalékkal bővült, addig az online forgalom brutális, ötven százalék feletti növekedést produkált.
70 éves online marketinges
Az online piacra lépés másik gyakori gátja a tudáshiány. Gál Kristóf szerint azonban ez sem jelent akadályt. Ügyfelei között van olyan, aki 70 évesen döntött úgy, hogy maga foglalkozik a cég online marketingjével: néhány óra konzultáció és a szükséges segédanyagok elolvasása után mára eredményesen működteti az internetes marketinget az általa alapított családi vállalkozásban. A vállalkozás érettsége, a tőkeerő egy hagyományos vállalkozásnak sokat segíthet az online piacra lépésben. Az online vállalkozások az esetek többségében nagyon kevés tőkével, szinte a semmiből jöttek létre. Egy sikeres, hagyományos vállalkozás gyakran nagyobb forgalmat bonyolít és tőkeerősebb az online konkurensek jó részénél, nem beszélve a beszállítókkal való régi kapcsolat értékéről. Mindezek tovább javítják az “offline” cégek esélyeit.
Egyre erősebb online „nyomás”
Sokáig úgy tűnt, hogy nem éri nagy kár a cégeket, ha kimaradnak, míg egyszer csak új, erős konkurensek jelentek meg szinte a semmiből – pontosabban az internetről – egyre nagyobb darabot lecsípve a piacból. Az elmúlt években pedig már jóformán csak az e-kereskedelem növekszik . Ezért egyre többen érzik úgy, hogy nem lehet tovább halogatni az online piacra lépést.
Gál Kristóf tapasztalata, hogy azoknak a cégeknek megy ez könnyebben, melyeknek kiforrott, jól működő értékesítési módszereik vannak. Az eredményes online marketinghez célszerű megszerezni azt a minimális tudást ami ahhoz kell, hogy a cégvezető ismerje a lehetőségeket, valamint kontrollálni tudja a kivitelező partnereit. Szükség lesz egy honlapra, amely lényegében az értékesítő szerepét veszi át illetve egészíti ki, valamint online hirdetésekre, amelyek érdeklődőket terelnek a honlapra. Hogy milyen legyen a céges weboldala, arról hasznos tippeket talál szakértőnk cikkében!
Kezdetben nem javasolt blog és Facebook oldal működtetése, mert a tartalomfejlesztés költség- és időigénye magas, valamint a befektetés megtérülése közvetett. (De az is nagyon hasznos, ha a cégvezető maga blogol! Itt elmondjuk, miért!) Ugyancsak sok időt és szaktudást igénylő folyamat az úgynevezett keresőoptimalizálás (SEO), amelynek célja, hogy a cég honlapja az internetes keresők első oldalán szerepeljen. “Ehelyett a honlapra mutató Google AdWords hirdetés alkalmazását javaslom, mert közvetlen és gyors eredményeket hoz” – tanácsolja Gál Kristóf.