A vendéglátóipar folyamatosan fejlődik, ebben a szegmensben is egyre nagyobb szerepet kap az automatizáció. A sok helyen már nagy népszerűségnek örvendő vendéglátóipari robotok olyan feladatokat látnak el, amelyek a hagyományos emberi munkafolyamatokat segítik, mint a rendelésfelvétel, a helyfoglalás kezelése vagy a kiszolgálás. A jövőben – a technológiai fejlődésével – pedig egyre összetettebb feladatokra is képesek lesznek, ami jelentős előnyökkel jár majd a vendéglátóipari szereplők számára.
„Fontos hangsúlyozni, hogy a robotok nem veszik el az emberek munkáját, hanem segítik, könnyítik a mindennapi tevékenységet, növelik a hatékonyságot, a vendéglátás színvonalát és biztosítani tudják a folyamatos működést még munkaerőhiány esetén is” – fogalmazott Poleszák Szabina, a KEENON robotok hivatalos magyarországi forgalmazójának ügyvezetője.
Már robotok tízezreit telepítették, 60 országban
A KEENON Robotics piacvezető a szolgáltatórobotok szegmensében. 2023-ban a cég 44,8 százalékos részesedéssel rendelkezett, világszerte több mint százezer robotot telepített éttermekben, szállodákban és más iparágakban. A kínai vállalat több mint 60 országban és 600 városban van jelen, köztük az Egyesült Államokban, Németországban, Japánban és Dél-Koreában. A cég robotjai dolgoznak a tokiói Sheraton Hotelben, a washingtoni Dulles Airport Hiltonban, de ljubljanai szupermarketekben is. A portfolióban éttermi, szállodai, szállító és takarító robotok egyaránt megtalálhatók.
„A robotok elvégzik a nehezebb fizikai munkákat és a monoton feladatokat, ezzel tehermentesítik az alkalmazottakat, lehetővé téve számukra, hogy a vendéglátás emberi oldalára koncentráljanak” – hangsúlyozta a HELLOVAIO Kft. ügyvezetője. Poleszák Szabina beszámolt arról is, hogy egy vendéglátótérben egyszerre 20 robot tud együtt dolgozni, tehát a segítségükkel hatalmas terület lefedhető. „Az innovatív, robotizált kiszolgálás fejlett imázst ad egy étteremnek, ezzel kitűnhetnek a versenytársak közül. Emellett a robotok jelenléte szórakoztató, ami növeli a vendégélményt, így a legtöbben nagy valószínűséggel visszatérnek majd egy olyan helyre, ahol modern, futurisztikus kiszolgálásban volt részük.”