Nyereség a Távol-Keleten? Nem lehetetlen!

A keleti irányú üzletfejlesztési lehetőség sok magyarországi cég számára jelenthet komoly növekedési potenciált, ha alkalmas koncepcióra építi terméke bevezetését.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Csábító a keleti terjeszkedés - Kép: SXC

Nagymértékben tér el egymástól a magyar és az egyes távol-keleti régiók vállalati kultúrája, de utóbbi piacok meghódítása reális lehetőséget jelent magyar cégek bővülésére, viszont sok esetben egy korai fázisban meghiúsulnak a piacralépési tervek, melynek konkrét kialakításával kevesen foglalkoznak. A pontos koncepcióalkotás, az erőforrások tervezése és a kapcsolatépítés mellett ugyanúgy fontos a kulturális különbségek kezelésére is felkészülni – hívta fel a figyelmet Monori Gábor az azsiaport.hu regionális üzletfejlesztési tanácsadója a Joint Venture Szövetség által szervezett eseményen. (Irány kelet! – De melyik?)

Az ázsiai piacok kiaknázása egyre több magyar vállalat hosszú távú tervei között szerepel, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy nem minden esetben a megfelelő módon és a megfelelő stratégia mentén közelítik meg a keleti lehetőségeket. Aki a távolabbi régiók irányába indulna el termékével, nem árt, ha előbb a közelebbi EU-s és EU-n kívüli európai piacokon szerez tapasztalatot – mondta Monori Gábor, aki szerint ez azért kiemelt jelentőségű, mert a hazaitól különböző ipari sztenderdek, jogi környezet, üzleti folyamatok és infrastruktúra megismerésének rutinját akkor és ott kell megszerezni, amikor és ahol ezt a jelentős kulturális különbségek nem nehezítik számottevően. „Sokan nincsenek felkészülve azokra a kulturális szokásbeli eltérésekre, amelyek a távol-keleti piacokon az üzleti szférában is meghatározóak.” – magyarázta a szakértő. „Ezek ráadásul egy adott régión belül is eltérőek lehetnek, akár egy országon belül is nagyon különböző feltételek fogadják a vállalkozót.” – tette hozzá.

Ezekre az apróságokra érdemes külföldön odafigyelni!

Az üzleti látószögben megjelenő eltérő logika tehát azon felül is kihívás a magyar cégeknek, hogy egy távol-keleti megjelenés a ráfordított erőforrások tekintetében is jelentős beruházás. Vannak azonban olyan sztenderdek, amelyek figyelembevétele segítheti a hazai vállalatok boldogulását, azt ugyanakkor érdemes szem előtt tartani, hogy egy ilyen jellegű piacra lépés nagyságrendileg általában három éves folyamat keretében képzelhető el.

A távol-keleti piacra lépés fázisai
Üzleti vakáció: a legelső egy-két hét során az érdeklődő vállalat képviselői saját bőrükön megtapasztalják a helyi környezeti adottságokat, sajátosságokat, formális és informális kapcsolatokat épít, ismerkedik
Belépés: 1-1,5 év időigényű operatív piacra lépési szakasz
Integráció: ebben a szakaszban válik részévé a cég (termék) az adott helyi piacnak, majd az első néhány szerződés megkötése, a termék átadása, a megrendelő pénzügyi teljesítése, azaz a piac pozitív visszajelzése után indulhat.
Business as usual” folyamat (igaz a tapasztalatok szerint ezt az állapotot az utóbbi egy-két évtizedben csak kevés magyar cég volt képes elérni nem megfelelően kivitelezett koncepcionális szempontok vagy erőforrás korlátok miatt)
A külpiaci nyitás legfontosabb alapjai

Egy sikeres magyar vállalkozás számára nem lehet meglepő, hogy a külföldi piacokon való próbálkozás előtt mindenre kiterjedő koncepció és stratégiaalkotás szükséges, melyben rendkívül fontos az audit szerepe, vagyis a vállalat saját képességeinek részletes vizsgálata. Fontos, hogy ezek valóban a reális képességeket tükrözik-e, mert a tapasztalatok szerint ezekkel nincsenek tisztában a magyar cégeknek. Nem mindig mérik fel jól a rendelkezésre álló erőforrásaikat, legyen szó üzletfejlesztési, humán, vagy időbeli lehetőségekről. „A magyar üzleti környezet könnyen átlibben ezeken az üzletfejlesztéshez szükséges kritériumokon, nem nevesíti milyen erőforrásokat képes allokálni a külpiacok meghódítására, ami később komolyan visszaüthet.” – magyarázta Monori Gábor.

Érdemes tudni azt is, hogy vannak másolható jó példák, ún. „best practice”-ek, amelyeket egy-egy nyugati vállalat már régebb óta sikerrel alkalmaz, a magyar cégvezetők nyúlhatnak az efféle külső segítség után. A piaci informálódás során érdemes lehet felhasználni a versenytársak tapasztalatait amellett, hogy a projekt nulladik fázisában komoly energiákat kell fordítani a személyes kapcsolatépítésre, illetve a bizalom elnyerésére is, amely egy Távol-Keleten csak néhány napot eltöltött európai számára jóval nehezebb, már-már szinte lehetetlen ázsiai üzleti partner esetén.

A távol-keleten szerezhető nyereség alapja a keletre optimalizált üzleti terv néhány jellemzője
• tartalmazza és kezeli a sokszínű távol-keleti piacok sajátosságait kijelöli a piaci illeszkedési pontokat: alapos piacfelmérés után lehet ezeket meghatározza, hogy hol lehet csatlakozni a meglévő ellátási lánchoz vagy adott értéklánchoz
• helyi viszonyokra tervezett marketing és PR terv ugyanolyan fontos mint az európai piacokon
• a projektvezető által birtokolandó képességek, távol-keleti adaptációra megfelelő projektfelelős
•  pénzügyi terv kialakításakor számolni kell régió profit repatriálási sajátosságaival azonosítja a választott távol-keleti célpiac fogyasztóit, a     kulturális közeg következménye
 • Számol a nem európai versenyhelyzetekkel, versenytársakkal (nem klasszikus értelmezés), helyettesítő termékekkel és egyéb piaci korlátokkal (pl. technológia)
 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo