Német vállalatok árulták el, mire készülnek

A német vállalatok többsége nem csoportosítaná át beszerzéseit belföldre, inkább külföldön bővítené tovább forrásait, sokan tervezik ugyanakkor raktárkészleteik növelését és beszállító láncuk bővítését a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének keddi jelentése alapján.

A Konrad-Adenauer-Stiftung számára készített ifo-felmérésben a megkérdezett 5 ezer vállalat közül csak minden tizedik jelezte, hogy a jövőben nagyobb mértékben kíván belföldi beszállítókra támaszkodni mint korábban.

A pandémia az egészségügyi eszközök hiánya miatt vitát indított el a gazdasági szereplők körében a beszállítói források termelési kapacitásának visszatelepítéséről Németországba. Pillanatnyilag pedig olyan alkatrészek és berendezések hiányával kell szembe néznie a német feldolgozóiparnak, mint például a gépipar és járműipar számára fontos félvezető áramkörök.

Lisandra Flach, az ifo külgazdasági szakértője kifejtette, a nagyvállalatokra az jellemző, hogy beszállítói hálózatukat bővítenék inkább, a kisebb vállalatok pedig a raktárkészleteik növelésében látják az ellátási biztonság megteremtését. A feldolgozóiparban a vállalatok 44 százaléka tervezi módosítani beszerzési rendszerét, a nagykereskedelemben pedig 35 százalékuk. A kiskereskedelemben 27 százalék alakítaná át beszerzési csatornáját. A szolgáltatóipari szektorban az arány mindössze tíz százalék.

10 százalékos visszaesést is okozhatna a gazdaságnak

Az alapanyagok és részegységek gyártásának visszatelepítése Németországba rontana az ország iparának a versenyképességén az ifo megállapítása szerint, mivel sok esetben nem csak hogy olcsóbban, de jobb minőségben is elő lehet állítani azokat külföldön. "A beszállítói források visszatelepítése Németországba akár tíz százalékkal is csökkenthetné az ország gazdasági teljesítményét" - mondta Lisandra Flach.

Hasonló következményekkel járna a termelés visszatelepítése a Németországgal szomszédos európai országokba is. Ebben az esetben közel öt százalékkal csökkenhetne a német gazdasági teljesítmény. "A beszállítói láncok ilyen mélységű politikai indíttatású átalakítása nem csak hogy szükségtelen, de költséges is lenne mind gazdasági, mind társadalmi szempontból" - emelte ki Jan Cernicky, a Konrad-Adenauer-Stiftung nemzetközi kereskedelmi és gazdasági szakértője.

Különösen a kisvállalatoknak esne nehezére beszállítói láncuk diverzifikálása. Számukra általában viszonylag nagy költséggel jár üzleti kapcsolatokat kiépíteni és koordinálni egyszerre több külföldi partnerrel is.

Németország viszonylag elenyésző szerepet játszik alapanyag beszállítóként az Egyesült Államok és Kína viszonylatában. Az Európai Unió egésze azonban már fontos beszállítója mind az Egyesült Államoknak, mind Kínának. A tanulmány készítői ezért kevés esélyt látnak "agresszív kereskedelempolitikai" magatartás kialakulására, mivel miden fél csak veszítene rajta.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo