Nem vették elég komolyan a GDPR-t, ment a gigabírság

Fiatalkorú felhasználók adatvédelmi jogait sértette meg Európában a Meta-csoporthoz tartozó Instagram, amiért a GDPR hatályba lépése óta a második legmagasabb bírságot szabták ki rá. Az Európai Adatvédelmi Testület a jogsértés jellegére, súlyosságára, valamint az általa érintettek számára tekintettel méltányosnak ítélte a 405 millió eurós büntetést. Az eset a Deloitte Legal szakértői szerint ismételten felhívja a figyelmet rá, mennyire komolyan kell venni a GDPR követelményeit.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem ez az első eset, hogy a Meta cégcsoportba tartozó vállalkozás európai bírságot kap: a WhatsApp-ot tavaly szeptemberben 225 millió euróra büntették, amiért nem tett eleget a GDPR átláthatóságra vonatkozó követelményének, idén márciusban pedig a Facebook kapott 17 millió eurós bírságot, miután elmaradtak azok az intézkedések, amelyek révén azonnal be tudta volna mutatni az uniós felhasználók adatainak védelme érdekében alkalmazott biztonsági intézkedéseket.

Most az EDPB július 28-ai keltezésű, kötelező érvényű vitarendezési határozatát követően döntött Írország adatvédelmi hatósága (DPC) egy rekordösszegű, 405 millió eurós bírság kiszabásáról, miután az Instagram (Meta IE) nem tett eleget a GDPR átláthatóságra vonatkozó követelményének.

Influenszerek és adatvédelmi jogok

A döntést egy hivatalból indult vizsgálat előzte meg. Ebben az Instagram üzleti fiók funkcióját használó 13 és 17 éves kor közötti fiatalok e-mail-címeinek és/vagy telefonszámainak Instagram általi nyilvános közzététele, valamint személyes Instagram-fiókjaik alapértelmezés szerinti nyilvános beállítását vették górcső alá. A helytelen gyakorlat kialakulásában szerepet játszott a felhasználók motivációja, figyelmetlensége, tájékozatlansága is: sok fiatal képzeli el influenszerként a jövőjét, ezen a területen pedig a látogatottság üzleti érték, ami kiemelten fontossá teszi a profilstatisztikákhoz való hozzáférés lehetőségét.

Az ilyen kimutatások megismerését az Instagram csak akkor engedi, ha a profil üzleti célúra van állítva, amely alapértelmezetten nyilvánosan megtekinthető. Ez a fiatalkorúak védelmére vonatkozó adatvédelmi elvárásokkal nem összeegyeztethető.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo